Translate

søndag den 13. april 2014

Thai suppe med tofu og svampe.



1 ds. kokosmælk
2 tsk. revet ingefær
revet skal af 1 lime
1 rød pber i tynde strimler
200 g blandede svampe
3 kopper grøntsagsbouillon
2 tsk rød karry pasta
1 pk. fast tofu
2 tsk. soya
saft fra 1 lime
dampede ris.

Bland kokosmælk med ingefær og limeskal. Bring det langsomt i kog og lad det derefter simre 5-10 minutter. Tilsæt karry pasta lidt af gangen så det ikke bliver for stærkt. Tilsæt tofu, svampe, rød peber og soya. Lad det simre yderlig 10 minutter. Smag til med limesaft.
Lig lidt dampede ris i bunden af en dyb tallerken, hæld suppe over og server med det samme.


For cirka 8 mdr. siden tog jeg en beslutning om at blive vegetar og dermed holde op med at spise kød. Heldigvis har jeg en sød og forstålig mand, så selv om han holder meget af kød synes han det var en god ide og har bakket op om det hele vejen igennem.
Der var mange grunde til min beslutning. Jeg følte simpelthen ikke jeg havde et behov for at skulle spise kød, jeg havde ofte en følelse af at have overspist selv om jeg næsten ingen ting havde spist og det gjore at min mave ofte var ulykkelig og oppustede. Desuden har jeg det svært med at dyr som eks. køer og kyllinger bliver oprettet i indelukkede haller 10 gange hurtigere end de normalt vokser for at kunne blive sat på bordet som aftensmad. Jeg ved godt at det ikke er sådan alle steder, men jeg har stadig ondt af det på dyrenes vegne. Og så er der den side gevindst at jeg har tabt 10 kg ved det og det selv om jeg godt kan lidt at spise chokolade og en god kage en gang imellem.
Nu er der nogle ernærings messige ting man skal sætte sig ind i inden man beslutter sig for ikke at spise kød mere, for de proteiner man tidligere fik fra kød skal man have et andet sted fra. Men det er nu ikke et problem, man skal bare huske at inklusere tørrede bønner, kikærter og lenser i kosten og desuden er der også proteiner i grøntsager som man automatisk kommer til at spise meget mere af når det skal gøre sig for et hovedmåltid.
Nu er Japan et land hvor det er nemt at være vegetar, for meget at den oprindelige mad er baseret på vegetarkost. Det er først efter 2. verdenskrig at kød er blevet populært at spise, før det var det kun forbeholdt rige mennesker. Så meget mad er baseret på tofu, tang og grøntsager. Og skulle der være en nyere version af opskriften hvor der er tilsat kød er det nemt at pille ud af opskriften.
Jeg har et par gange oplevet at når man fortæller man ikke spiser kød så kigger folk på en som om man kommer fra en anden planet og kan ikke rigtig forstå at man kan leve uden kød. Og pludselig er de, de helt store ernæringseksperter og siger jamen din stakkel så får du jo ikke nok proteiner. Så har jeg bare aller mest lyst til at give mig til at skrige og tænker hvor er du bare udviden. Hvis du virkelig var så stor en ernærings ekspert ville du vide at der ikke er nogen problemer forbundet ved at være vegetar.
Jeg kan mærke jeg har fået det meget bedre efter jeg er holdt op med at spise kød, jeg døjer ikke med oppustethed mere og jeg har faktisk fået mere energi. Jeg savner ikke at spise kød og jeg er ret sikker på jeg ikke bliver kødspise igen. Nu er jeg ikke fanatiker, skulle jeg en enkelt gang komme til at spise kød overlever jeg helt sikkert og jeg har heller ikke noget imod at andre spiser kød, det er jo deres valg og det kan jeg sagtens respektere, så længe det også bliver respekteret at jeg har valgt det modsatte, ikke at spise kød.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar