Translate

mandag den 21. april 2014

Miharu Takizakura



Grunden til at jeg ville til Fukushima var at jeg ville besøge en by der hedder Miharu. Miharu er en lille bonde landsby der mest består af landmænd. MEN på en bakkeskråning helt alene for sig selv står det der betegnes som Japans mest berømte kirsebærtræ, Miharu Takizakura. Det betyder oversat vandfalds kirsebærtræet og det tiltrækker hver år rundt regnet 300.000 mennesker til Miharu bare for dette ene træ. Det betegnes som det bedste og flotteste kirsebærtræ i Japan. Det er 1 af de 3 største kirsebærtræ i Japan og så er det på listen over national skatte i Japan.
Træet er omkring 1000 år gammelt, 12 meter højt, fra øst til vest er det 22 meter og fra nord til syd er det 18 meter. Det giver noget af en omkreds skal jeg lige hilse og sige.
Jeg var virkelig imponeret over synet af træet, det er svært at forestille sig hvordan det egentlig ser ud i virkeligheden når man bare har set billeder af det. Den dag ( onsdag 16 april ) vi var der var træet faktisk kun sprunget 50 % ud, men selv på det tidspunkt var der milllioner af små sarte lyserøde blomster. Jeg troede faktisk at det var fuldt sprunget ud indtil min mand sagde at det var det ikke. Jeg så i nyhederne i lørdags at nu er det sprunget fuldt ud og det så helt fantastisk ud.
Jeg er imponeret over at 1 træ kan tiltrække så mange mennesker hvert år, det fortæller noget om hvor meget japanerne holde af deres kirsebærtræer og hvilken betydning det har for dem, for det er folk fra hele landet der kommer når det blomster.
Nu ligger Miharu i Fukushima og jeg vil godt være ærlig og sige at det kun er omkring 50 km fra atomkraftværket, der stadig lider under mange problemer. Men samlignet med Fukushima by så er stråle tallene lavere i Miharu selv om det ligger tættere på end Fukushima by p.g.a den retning vinden blæste. Især i dagene lige efter jordskælvet og tsunamien hvor det var rigtig slemt. Den dag i dager der ikke nogen fare ved at opholde sig i Fukushima, man skal bare følge retningslinjerne og holde sig væk fra det såkaldte dødemands område, som er det område på 30 km uden om atomkraftværket. Fukushima er et stort prefecture og atomkraftværket ligger i den østlige del, men man kan uden problemer opholde sig i den vestlige del hvor stråle niveauet er stort set det samme som i resten af Japan.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/japan/8468629/1000-year-old-cherry-tree-gives-hope-to-Japan-nuclear-victims.html
Denne artikel fra Telegraph i 2011 beskriver meget godt hvilken betydning dette ene træ har for Japan og især de mennesker i Fukushima der blev så hårdt ramt af jordskælvet og tsunamien.

Jeg tror Miharu Takizakura er et af de meget få træer i verden der har sin helt egen hjemmeside, hvis ikke det eneste. Jeg ved godt det hele er på japansk, men hvis man klikker der hvor der står Gallery kommer der en masse årstal frem og så kan man se årets forløb omkring træet. Nogle af dem er nogle virkelige flotte billeder, især kan jeg rigtig godt lide nummer 2 vinterbillede fra 2013 hvor man kan se træet stå i et helt hvidt landskab.
http://www.takizakura.com/

Og selvføldig kan du se nogle flere af mine egne billeder over på bloggens Facebook side.
www.facebook.com/pages/Dagbog-fra-Japan/145441282241967

Ingen kommentarer:

Send en kommentar