Translate

fredag den 25. april 2014

Hanamiyama Park, Fukushima.


Jeg blev egentlig ikke færdig med at fortælle om vores tur til Fukushima, fordi vi har været ud at fare igen, men mere om den tur senere.
Da vi var i Fukushima stod kirsebærblomsterne i fuld flor. Fukushima er mest bjergområde og landbrugsområde, hvilket gør at man her kan finde kæmpe kirsebærtræer og man kan finde områder bjergsider der er plantet til med kirsebærtræer. Et af de mest berømte steder hedder Hanamiyama Park. Det er egentlig en privat eget park og parken er lavet af landmænd der er gået sammen og har plantet flere 1000 kirsebærtræer helt tilbage i 1950erne og der er alle mulige sorter, lige fra de sarte helt hvide til de virkelige pink. Idag er træerne så store at området kan ses på lang afstand, når træerne er i blomst. I parken kan man ikke kun opleve kirsebærblomsterne, men også en masse gule blomster som raps og forsythia og når alle disse blomster står i fuld flor samtidig giver det bare et helt fantastisk farvespil.
Som vi gik rundt der blandt alle blomsterne og træerne, bemærkede jeg en ting. Folk smilede til mig. Det lyder måske underligt hvorfor jeg lagde så meget mærke til det, men det er fordi jeg er udlænding. Under vores tur til Fukushima så vi kun 3 andre udlændinge og det var da vi besøgte det kæmpe store kirsebærtræ i Miharu. Japanerne smiler ikke særlig meget, det er hvert fald ikke noget jeg er vant til fra Yokohama. Men det virkede som om de var glade for at se at der var en udlænding i området. Fukushima har fået et utrolig dårligt ry efter ulykken for 3 år siden og ja der er steder hvor man ikke kan færdes, men Fukushima er et kæmpe stort område og mange steder kan man sagtens færdes.
Vi kørte i vores egen bil, for så er det nemmere at komme rundt. Vi kørte rundt oppe i bjerge, hvor der stadig lå sne og rent ud sagt var hunde koldt. Da vi kom ned fra bjergene var der det mest fantastiske vejr og man kunne slet ikke fornemme det der skete for 3 år siden. Livet går vidre også i Fukushima selv om der stadig er mange problemer på atomkræftværket. Det er et flot område og vi havde en rigtig god tur. Jeg ville ikke være bange for at tage derop igen hvis muligheden bød sig for der er stadig mange ting og steder jeg gerne vil se som vi bare ikke nåede denne gang fordi det ikke lå på den rute vi havde lagt i forhold til den tid vi havde. Jeg håber med disse indlæg fra vores tur til Fukushima at jeg har kunne give mine læserer et andet indtryk af hvad Fukushima er, at der er positive ting og det til trods for ulykken har en masse at byde på.

Du kan som altid se nogle flere billeder over på Dagbog fra Japan Facebook side.
www.facebook.com/pages/Dagbog-fra-Japan/145441282241967

Ingen kommentarer:

Send en kommentar