Translate

tirsdag den 1. april 2014

Moms stigning.



Idag er en dag mange japanere ikke har set frem til. Idag stiger momsen nemlig med 3%, fra de tidligere 5% til nu 8%. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg som dansker skal synes om det. For nogen japanere får de det til at virke som om det er jordens undergang. Der har den sidste mdr. tid været mange udsalg og mange butikker har startet sommerudsalget flere mdr. i forvejen fordi de forventer salget vil dykke især den første mdr. tid inden folk lige har vendet sig til de nye priser. Jeg har set indslag i fjernsynet hvor folk ligefremt hamster ting som toiletpapir, køkkenruller, tandpasta og andre ting der ikke tager skade af at blive opbevaret i længere tid.
Jeg kan godt forstå det ser fra en almindelig japansk families synspunkt med kun 1 indkomst. I Japan er det stadig mest normalt at moren går hjemme så længe børnene er små og gerne indtil de er midt i teenage årene, så tager hun måske et deltidsjob. Men med lidt nøje planlægning i husholdnings budgettet, tror jeg nu ikke det bliver det store problem. Selv om momsen vil stige yderlig 2% om 2 år til 10% så er der stadig lang vej til danske tilstande og jeg tror heller ikke det nogen sinde sker herude.
Men hvorfor skal momsen nu stige. Der er flere grunde, den største er nok at det er dyrt at genopbygge de områder der blev ramt at jordskælvet og tsunamien og det har drænet den japanske statskasse noget så gevaldigt. En anden grund er der bliver flere og flere ældre mennesker, der kræver en form for pleje, mens den yngre generation bliver mindre og mindre og det hele koster.
Den japanske befolkning er delt nogenlunde lige i spørgsmålet om de kan lide det eller ej. De fleste kan godt forstå det er nødvendigt med de voksende udgifter, mens den anden halvdel mener de vil få svært ved at få budgettet til at hænge sammen.
Men nu må vi se hvad der ske, jeg tror det bare lige er indtil folk har vendet sig til de nye priser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar