Translate

tirsdag den 2. juli 2019

Japansk mad

Jeg håber efterhånden at du har fundet ud af at japansk mad er så meget andet end sushi og at sushi kun er en meget lille del af det japanske køkken. Fra finere madlavning til streed food og almindelig hverdagsmad.
Japanerne elsker mad og går ofte ud for at spise og drikke i godt selvskab. Japan er derfor et land med svimlende mange restauranter i enhver prisklasse. Desuden er Japan det land i verden der har flest Michelin stjerner, 308 stjerner fordelt på 230 restauranter for at være helt præcis. Men den mad jeg vil introducere i dag er næppe noget man finde på en Michelin restaurant snarre på en izakaya som er mere en pub end en restaurant eller som streed food.

 Okonomiyaka.

Okonomiyaki er en slags pandekage. Det er strimlet hviskål der røres op i en dej af mel, vand og æg. 
Herefter steges det på en pande og når den er færdig hælder man en okonomiyaki sauce over som er en sauce lavet af Worcestershire sauce, ketchup, østers sauce og sukker. Man kommer også mayonnaise, tørrede tang der er smuldret, katsuobushi som er tørret og røget bonito ( en slags tun ) og dereftet høvlet for at få papirs tynde skiver. Mange topper med tynde skiver af syltede rød ingefær.
Man kan få mange forskellige slags okonomiyaki. Nogen er blandet med svinekød, sea food eller rejer. Okonomiyaki sælgesofte som street food ved festivaller men der er også restauranter med et stort udvalg af forskellige okonomiyakier. 
Okonomiyaki er en af de ting jeg helt klart synes man skal spise når man besøger Japan.

 Takoyaki.

Takoyaki er en slags æbleskive, men ikke den slags æbleskive som vi har i Danmark. Takoyaki indeholder små stykker blæksprutte. Takoyaki serveres lidt på samme måde som okonomiyaki. Med sauce, mayonnaise, katsuobushi og nogen gange syltede rød ingefær. 
Takoyaki kommer oprindeligt fra Osaka og når man går en tur i de smalle gader kan man dufte takoyaki alle vegn. De er ikke særlig dyre at købe så det er bare at gå i gang med at prøvesmage, alle sælgere hvæder selvfølgelig at lige netop deres takoyaki er den bedste i byen.

Tempura.

Tempura er grøntsager, fisk og rejer der er dyppet i en dej af mel og vand og derefter friturestegt. 
Tempura bruges til tendon som er en skål med ris dækket med forskellige slags tempura. 
Nudler serveres også ofte med reje-tempura. 
Når man spiser tempura kommer det enten med en tynd soya sauce eller salt til at dyppe i. Mange restauranter blander selv deres urte salte til deres tempura. Personligt kan jeg godt lide karry salt til min tempura.

Kushikatsu.

Endnu en specialitet fra Osaka. Kushikatsu er grøntsager og kød der sættes på bambus spyd. Nogen restauranter tilbereder spydene for en når man bestiller dem. På andre restauranter skal man selv tilberede sypdene. Jeg kan bedst lide de restauranter hvor man selv tilbereder spydene ved bordet. I mange restauranter der der en friture i midten af bordet. Når man så har hentet de spyd med grøntsager og kød man har lyst til dypper man dem først i en meget tyk dej og derefter i rasp hvorpå man frituresteger dem. Når de er færdig dyppes de i en sauce og spises. Mange restauranter har tallerkner med flere små rum så man har mulighed for at tage flere forskellige saucer. Nogen restauranter har op til 10 forskellige saucer. De traditionelle og deres egen hjemmelavet. Det er virkelig hyggelig at sidde og lave selv, men man skal være forberedt på at ens tøj lugter langt væk af friture efter en tur på kushikatsu restaurant. 


Yeah, indlæg nummer 26 i år. Dermed har jeg nået mit mål om at skrive flere indlæg i år end jeg gjore sidste år. Næste mål kan så være at skrive flere indlæg end i 2016 hvor jeg skrev 35 indlæg, så næste mål er 36 indlæg. Jeg har stor tiltro til at jeg godt kan få skrevet 10 indlæg mere inden året er omme 😃😃😃

2 kommentarer:

  1. Der er faktisk nu to restauranter i København der serverer Okonomiyaki :-)
    Jeg har også prøvet at lave det selv - det lignede ikke helt det jeg fik hos Issa - men begge dele smagte sørme godt. Jeg fandt japansk mayo og "brun sovs" i et asiatisk supermarked i Istedgade.

    SvarSlet
  2. Hej megGT,
    Tak for din besked.
    Ååh okonomiyaki smager så skønt og det er nemt at lave. Hvis man ikke lige bo i en storby kan det godt være svært at finde de rette ingredienser, men mange er faktisk nemme at lave selv.
    Der findes en engelsk hjemmeside der hedder justonecookbook her kan du finde opskrifter på mange japanske retter og tilbehør.

    SvarSlet