Translate

onsdag den 1. juni 2016

Priser på frugt.

For et par dage siden delte jeg en artikel på min FB side fra Japan Times om at 2 Yubari meloner var blevet solgt på auktion for 3 millioner yen. Omregnet til danske kroner er det cirka 182.000 dkr. Det er jo en svimlende pris for 2 meloner der ikke er ret meget større en havd en håndbold er og det medførte da også en del kommentare fra folk hjemme i Danmark der mere eller mindre havde fået et chok. Så jeg tænkte at jeg ville skrive et indlæg om priser på frugt her i Japan og hvorfor nogen ting er så vanvittige dyre at det kun er meget få der har mulighed for at købe det.
Først og fremmest må jeg nok heller lige forklare hvad en Yubari melon er. En Yubari melon er egentlig en cantaloup melon. Yubari er navnet på en by på Hokkaido hvor melonen kommer fra. Yubari er en lille by med lidt over 10.000 indbyggere ikke så langt fra Sapporo. Yubari er kendt for at dyrke de bedste cantaloup meloner i hele Japan. En Yubari cantaloupe melon er en krydsning mellem 2 andre sorter canteloup meloner og det skulle give en melon der er extra sød med en blid og mild smag. Jeg må ærlig indrømme jeg har aldrig smagt en Yubari melon for de ligger ikke i et prisleje hvor jeg har råd til at være med. Men det er sådan smagen er beskrevet af dem der har smagt en.
Da der kun dyrkes et begrænset antal om året fordi der er bønder med begrænset jord områder og da de er meget efterspurgte vil prisen jo automatisk blive presset op. 
Det er en købmand fra Hyogo der har givet den svimlende sum for de 2 meloner og om han har kunne sælge dem til samme pris er nok tvivlsomt.

Her er artiklen fra Japan Times hvis du har lyst til at læse den.


 De 2 Yubari meloner til 3.000.000 yen.


Bevæbnet med min iPhone gik jeg ned i mit lokale supermarkede der ligger i det bolig kompleks hvor vi bo for at kigge på hvad de havde af frugt. Frugt er generalt ret dyrt i Japan fordi størstedelen er importeret fra andre lande og kun meget lidt er dyrket her i Japan. Frugt dyrket her i Japan er generalt dyrer end det der er importeret. Japan er ikke et landbrugsland og dem der dyrker frugt har ofte kun mindre jord områder til at dyrke deres afgøder på. En almindelig dansk paracel hus have svarer nogen lunde i størrelse til hvad mange frugt avlere har af jord til at dyrke deres afgrøder på. Og med den størrelse er Japan jo meget langt fra at kunne brødføde sig selv og er derfor nødt til at importere store mængder frugt og andre fødevare. Selvføldig findes der landmænd og frugt og grønt avlere der har større arealer at dyrke afgrøder på men der er langt imellem dem.


Det første jeg fandt lige da jeg kom ind var 2 kasser med hele vandmeloner. I Japan sælges vandmeloner oftes skåret op. 1 vandmelon deles i 8 dele og ompakkes for derefter at blive solgt.
Men 1 hel vandmelon koster 2139 yen. Når man læser et pris skilt i Japan er den fremhævet pris prisen uden moms, men lige bagved med meget mindre skrift i en parentes står prisen med moms og det er den pris du betaler for varen. Så selv om der står 1980 yen med store skrift er det ikke den rigtige pris. Men 1 vandmelon koster 2139 yen hvilket svare til 129,18 danske kroner. Og som det kan ses på billedet så er der faktisk en person der har købt en hel vandmelon. Og med den pris er det jo nok meget fornuftigt kun at have bestilt 4 hjem ( jeg ved selvføldig ikke om de havde nogen ekstra kasse ude på lageret ).


Opskåret vandmelon sælger langt bedre end 1 hel vandmelon fordi det ikke fylder så meget. Som nævnt opskæres 1 vandmelon i 8 stykker og hvert styk sælges for 324 yen hvilket er 19,57 dkr som er en langt mere overkommelig pris eller er det ????? Hvis man nu ganger de 19,57 dkr op om 8 så man får prisen på 1 hel vandmelon så er prisen 156,56 dkr. Så er det jo egentlig billiger at købe 1 hel melon og så selv skære den op. Hvis man altså har så meget plads i sit køleskab.


Der sælges også canteloup meloner om end ikke fra Yubari. Man kan købe en bakke med 3 skiver hvilket svare til 1/2 canteloup og som koster 430 yen. Det er 25,97 dkr. Som med vandmelonen er det igen billigere at købe 1 hel canteloup da det kun koster 646 yen som er 39,01 dkr. Jeg tvivler meget på at nogen hjemme i Danmark vil give det beløb for en canteloup melon der ikke er ret meget større end en håndbold. Men ikke desto mindre er det en meget normal pris her i Japan.



Det er ikke kun meloner der er ret dyre at købe. Kirsebær er et andet eksempel. De sælges i små bakker og jeg stod faktisk og talte hvor mange stykker der er i den aflange bakke. Der er 15 styk. Den runde bakke var lidt svære at tælle men jeg er ret sikker på det er samme antal. Så en bakke med 15 kirsebær koster 538 yen hvilket i danske kroner er 32,49 dkr. Nu slog jeg op i en kalorie tabel hvad 1 kirsebær vejer og der står 7 gram. Så 15 kirsebær må veje 105 gram. Så det giver en kg pris på lidt over 324,90 dkr hvis jeg ikke har regnet helt ved siden af.

Priserne her er fra vores lokale supermarkede hvor jeg går ned til hverdag hvis jeg lige mangler noget. Det her supermarkede svarer til noget i retningen af Fakta eller Netto hjemme i Danmark. Hver fredag tager vi dog bilen og kører ned i et andet noget større supermarkede hvor vi gerne handler ind til hele ugen. Det er en lille smule dyrer og svare til Føtex. Jeg synes generalt at japanske superemarkeder har nogen gode vare og et stort udvalg hvis man lige ser bort fra interntionelle vare. Supermarkede er ofte opdelt i japanske og internatioalle som er virkelig dyre at handle i. I internationelle supermarkeder er langt størstedelen af det de sælger udenlandske vare, mens japanske supermarkeder sælger langt flere japanske produkter og mere traditionelle japanske produkter.

En ting jeg virkelig synes japanske supermarkeder er gode til er at sætte prisen ned for at undgå at skulle smide noget ud. I mit lokale supermarkede har de hver dag flere kasser stående med nedsat frugt og grønt. Det er ikke fordi der er ved at blive dårligt, slet ikke. Mange ting er fra dagen før eller i foregårs og det kan ikke sælges som friske vare mere. Så bliver det sat ned ofter med mere end 50 % for at komme af med det og undgå madspild. Og det gælder ikke kun frugt og grønt, det gælder alt. Hvis jeg vil have nedsat frugt og grønt hvilket jeg ofte køber er det bedste tidspunkt om formiddagen og omkring middag. Hvis min mand gerne vil have noget kød i hans bento ( madpakke ) går jeg gerne ned ved 8 tiden om aften for så kan jeg få meget til halv pris. I Japan bliver fisk og kød solgt samme dag som det bliver lagt i køledisken og det der ikke er blevet sogt bliver sat ned nogen timer før lukketid fordi køledisken skal være tom efter lukketid så den kan rengøres og er klar til opfyldning næste morgen. Sådan er det hvertfald i vores lokal supermarkede. Først på aften bliver mange ting sat ned med 20 % hvis det stadig ikke er solgt efter et par timer efter bliver det sat ned med 50%.
En dag da jeg stod og var ved at pakke nogen vare ned jeg havde købt ved pakkebordet lå jeg mærke til at der ligefremt hang en seddel med hvornår forskellige ting blev sat ned. Det fandt man nok aldrig i et dansk supermarkede.
Der synes jeg danske supermarkeder halter noget efter for de sætter sjældent deres vare ned og mange ting ender med at blive smidt ud fordi sidste salgs dato er overskredet. Da jeg stadig boede i Danmark arbejdede jeg i Aldi og jeg kan huske at vi kun måtte sætte kød ned med 30 % dagen før sidste salgs dato. Jeg ved ikke hvor meget pålæg og andre fødevare jeg ikke har været med til at smide ud fordi sidste salgsdato var overskredet, men vi måtte ikke sætte prisen på varen ned for at forsøge at komme af med den. Mange vil jo ikke give fuld pris for noget der udløber om 1 eller 2 dage. Men mange ville jo ikke have noget imod det hvis de fik det til halv pris. Mange vare er jo ikke dårlig og dermed uspiselig bare fordi det har overskredet sidste salgs dato med et par dage.
Jeg ved godt der den seneste tid har været meget fokus på madspild og jeg håber virkelig det vil være med til at flere supermarkeder vil begynde at sætte prisen ned når sidste salgs dato nærmer sig. Selv om varen er nedsat tjener de stadig på den fordi det ikke bliver et tab som det gør når det bliver smidt ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar