Translate

lørdag den 9. oktober 2010

På restaurant.

I Japan går mange ud og spiser, især hvis man bor alene. Det er billigt at spise ud, nogle gange kan det være billigere at spise ude end at købe ind og selv lave mad. Alene i Tokyo og Yokohama området er der over 22.000 restauranter, nogle lukker men nye åbner lige så hurtig igen. Jeg kan godt lide at komme de steder der laver traditionelt japansk mad. På nogle restauranter kan du få et mindre rum for dig selv hvis det er et mindre selvskab. På mange restauranter kommer du ind og sætter dig, men der kommer ingen tjener. På bordet står der en lille computerskærm, med menukortet og så taster man det ind man vil have. Det havde jeg aldrig set før jeg kom til Japan, jeg ved faktisk ikke engang om det er noget der bliver brugt her i Danmark. Og vil du noget taster du bare på skærmen, i stedet for at prøve på at få kontakt til en tjener der rander stresset rundt. De virker ikke så stresset, madordre gå direkte til køkknet og det er kun drikkevare og regninger de tager imod, jeg synes faktisk det er et ret godt system og det kan aflaste tjenerne.
En ting jeg ikke kan lide ved japanske restauranter er at de ingen ryge politik har. Du må gerne ryge inde i restauranten selv om dem der sidder ved siden af spiser. Det kan jeg bare ikke klare, nok mest fordi jeg selv er ikke ryger og hader cigaretrøgen, men også fordi jeg er vandt til her hjemme fra at der ikke må ryges indenfor på en restaurant, der synes jeg godt de kunne lære noget af os, ligesom vi kunne lære fra dem vedr. computerskærmene ved bordene.
Nu er jeg jo selv uddannet inden for området og jeg kan godt se der er nogen forskelle, jeg har bl.a været på en restaurant i Chinatown, hvor jeg havde en mistanke om at hygiejnen kunne være bedre, men som jeg har snakket med min mand om så har Japan ikke en omfattende levnedsmiddelkontrol som vi kender det her fra Danmark. Dermed ikke sagt at det er farligt at spise ude i Japan, for det er det slet ikke, de er derimod meget kvalitetsbevidste. For er kvaliteten ikke i orden får du ikke en japaner til at spise det, for de går meget op i hvad de putter i munden. Japansk mad er ikke særlig krydderet, som nogle måske forbinder mad fra østen til at være. Det mest spiste er selvføldig fisk, men også oksekød og dansk svinekød, især bacon er populært. Jeg har aldrig haft maveproblemer mens jeg har været i Japan og det til trods for jeg jeg godt kan lide at smage på en masse forskellige ting. Jeg glæder mig til at komme til Japan igen og ud og spise en masse sushi og tempura for det er da noget af det bedste der findes. Velbekomme.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar