Translate

mandag den 11. oktober 2010

Digte.

Jeg arbejder i en forretning og nogle gange tager jeg bussen til Sæby for at hjælpe i forretningen derude. På vejen hjem køre vi ned langs Guldkysten og der er jo ikke så meget andet at lave end at sidde og kigge ud af vinduet og iagttage ting. Jeg havde lagt mærke til at en af de veje vi passerede hed Hulda Lutkenvej, i starten tænket jeg ikke så meget over det, udover at det var et lidt mærkeligt navn. Men oftere og oftere som jeg kørte forbi navnet begyndte jeg alligevel at tænke lidt over havd det er for en person der gemmer sig bag det navn. Så gik der et stykke tid hvor det ikke var nødvendigt at jeg også arbejdede i Sæby og navnet blev ligesom lageret i baghovedet. En dag jeg havde fri fra arbejde og kedede mig lidt tog jeg ud i genbrugsforretning for at kigge på bøger. Og der midt på hylden over danske forfattere står 3 digtsamlinger af Hulda Lutken, først kunne jeg ikke placere navnet, men så slog det mig det var vejnavnet ude på Guldkysten. Jeg købte øjeblikkeligt alle 3 bøger og skyndte mig hjem for at finde ud af hvad det er hun egentlig skriver.
Jeg blev meget positivt overrasket, for hun skriver faktisk nogle smukke digte.
Hulda Lutken er her fra Nordjylland, Elling for at være helt præcis. Udover digte har hun også skrevet nogle romaner men det er aldrig lykkes mig at finde nogle, kun de 3 digtsamlinge som jeg virkelig passer på. Og de skal selvføldig med til Japan sammen med andre digtsamlinger.

Til en vissen blomst
Dit violette blomsterblad er falmet.
Saa grum er Døden mod din skønne Farve.
I Skyer har jeg set den samme Farve
forvandle sig til hede Purpurdrømme.
I silke har jeg set den hektisk briste.
Din grønne Katafalk er mørk og klæbrig.
Sørgmodig sanser jeg din død i Aften
I Mogens duftede du af Sol og Sødme.
Jeg skar dig med min Kniv, og bar dig ind.
Jeg fæsted dig på Silken ved mit Hjerte.
Nu stinker allerede du af graven.
Saa grum er Døden mod din korte dag.

Digtet stammer fra samlingen Livets Hjerte fra 1943.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar