Translate

lørdag den 9. oktober 2010

Jordskælv.

Japan er et land der ofte bliver ramt af jordskælv, næsten hver uge. Men de er så små at de fleste ikke mærker dem, fordi de er vandt til det. Men til tider er skælvene da også noget kraftigere. Jordskælv er ikke noget japanere tager så tungt, det er bare en del af hverdagen.
Japan er et meget sikkert land, hvad angår jordskælv. Det Japan ikke ved om dette emne er ikke værd at vide. Husene er bygget og konstrueret så de følger rystelserne når det sker, så det hele ikke falder sammen. Selvføldig kan der forekomme skader, når det sker men det er faktisk meget få. Der er mange varselssystemer, så visse ting lukker ned ved større skælv. Men få minutter efter køre det hele igen. Jeg har snakket meget med min mand om dette, især indtil jeg havde mit første skælv, fordi jeg ikke rigtig vidste hvordan jeg ville reagere på det, men det var faktisk ikke så slemt. Jeg husker alligevel mit første skælv meget tydeligt. Det skete anden gang jeg var i Japan, vi havde været der i omkring 10 dage og det var ved 4-4.30 tiden om morgen. Jeg sov for jeg var meget træt, ferie i Japan er tidlig op og sent i seng fordi der altid er så meget vi skal nå og folk vi skal mødes med, men det er kun dejligt. Vi har et værelse på 8. etage på et hotel inde omkring finansdistrekter hvor der er mange skyskrabere. Jeg kan godt se og mærke der er noget galt, men alligevel kan jeg heller ikke rigtig finde ud af om det faktisk sker, fordi jeg er så overtræt.
Det er først da min mand springer op at nu skal jeg bare tage det helt rolig, det er ikke engang et stort skælv og der sker ikke noget det er helt sikkert ,at jeg for alvor bliver klar over at jeg lige har oplevet mit første jordskælv. Havde min mand ikke reageret på den måde, så havde jeg bare tænkt det må være fordi jeg er så overtræt som jeg er, for så meget sake fik jeg heller ikke aften før. Det jeg husker mest er skyskraberne, på 30-40 etagere, der står og svejer som blomster i en sommerbrise, det er bare så surrealistisk.
Jeg er ikke bange for jordskælv, selv om det er en farlig naturkatestrofe. Der er visse forholdsregler man skal tage, så som altid at have extra vand i flasker hvis der går en vandledning og altid have en lommelygte med extra batterier hvis der går et strømkabel og så skal man huske at slukke for gassen hvis man bor i et hus. Selvføldig kommer jeg til at skulle lære noget mere om hvad jeg skal gøre hvis der sker noget når jeg er alene og hvilke åbne pladser i nærheden af vores lejlighed der er samlingssted ved større jordskælv der gør at jeg af en eller anden grund ikke kan blive i lejligheden. Japanere er et meget venligt folkefær og ved godt det ikke er alle der er vandt til jordskælv, så det er absolut ikke noget der kan taget modet fra mig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar