Translate

tirsdag den 26. oktober 2010

Fugu.

Man kan faktisk dø af at spise sushi, forudset det er lavet af en fisk der hedder Fugu. Fugu er en meget giftig fisk, der kræver en special uddannelse for at må skære i. Først skal man uddannes til sushikok og derefter kan du få en overbygning der giver dig lov til at må tilberede den. Det der gør den giftig er en nervegift der er i ben og leveren (mener jeg det er) og dem skal du kunne identifisere og skære fra uden at ødelægge det så giften kommer ud på det kød man spiser. Jeg har aldrig smagt det, men det skulle efter signe være noget af en delikatesse. Man kan ikke købe det i forretninger og man skal gå på specialle restauraner for at få det og det er lidt dyrer end almindelig sushi. Min mand har tilbudt mig at vi godt kan finde et sted det serveres hvis jeg har lyst til at prøve, men jeg ved ikke rigtig.
Mit ynglings blad er National Geographic og i et af dem er der en artikel om fisken. Der står bl.a at 1 fisk indeholder nok gift til at slå 30 personer ihjel med, så man skal nok ikke være uvenner med kokken der tilbereder ens fugu. Neeeej, må man så bede om noget laks og tun, det ved man da hvad er.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar