Translate

torsdag den 7. oktober 2010

Ungarsk Gullash

Hver gang jeg laver denne ret vil jeg altid komme til at grine og tænke på min mor.
For lidt over en mdr. siden kom jeg hjem fra Prag og følgende samtale fandt sted mellem mig og min mor i telefonen.

Mor: nå hvad har I fået at spise, I har vel fået en masse gullasch.
Mig: gullasch neeeej hvorfor tror du det.
Mor: jamen har du ikke været i Ungarn
Mig: nej jeg har da været i Prag
Mor: jamen er det ikke også i Ungarn
Mig: nej det er da i Tjekkiet, hvor tror du egentlige jeg har været henne???
Mor: jamen det er jo ikke godt at vide.

På det her tidspunkt er jeg flad af grin og jeg kan høre at min far også griner en hel del.
Det skal dog så lige siges at jeg siden hen har fået lært min mor så meget basis geografi at hun er helt på det rene med at Prag IKKE ligger i Ungarn.

Men uanset hvor retten kommer fra er det jo en dejlig ret, på en kold, våd og blæsfuld efterårsdag.

300 g oksekød i tern
200 g kogeflæsk uden ben
2 løg
2 spsk smør
2 spsk paprika
1 grøn og 1 rød peberfrugt
salt og peber
1 tsk merian
1 tsk kommen
2 fed hvidløg
5 spsk tomatpure

Løg og peberfrugter skæres i tern og svitses i en gryde med lidt smør og paprika. Tag det op af gryden og svits kødet. Tilsæt løg og peberfrugter igen. Krydr med salt, peber, merian og kommen. Tilsæt 3 dl vand og lad det simre til kødet er mørt. Tilsæt tomatpure og hvidløg og lad det simre yderligere 10 minutter.
Server med kartoffelmos og en iskold mørk øl.
Kog selleri, pastinak eller persillerødder med kartofler og mos det sammen med, det smager fantastisk og er en god måde at få extra grøntsager på.

1 kommentar:

  1. Ha ha ha, moooormoooor...... Hun må jo tage på en aftenskole for georgrafi :-P

    SvarSlet