Translate

torsdag den 7. oktober 2010

Boganmeldelse.

Ellen - 100 år med lyst til livet
Samtaler med Puk Elgård

Denne bog handler om Ellen fra Pilehuset.
Jeg tror de fleste nok lærte hende at kende gennem tv-programmet Uventet besøg, hvor hun i en alder af 97 år rejste til Alaska for at besøge og overraske sin barnebarn.
Puk Elgård har skrevet denne bog, baseret på en række samtaler med Ellen.
Bogen er fantastisk, den livsglæde Ellen besider, møder man ikke hos mange. Tænk på alt det hun har oplevet, noget de fleste nok er nødt til at have historiebøgen frem for at kunne huske, men hun kan huske det hele. Hun har oplevet 2 verdenskrige, for ikke at tale om alle de opfindelser der kom til i hendes tid.
Selv om hun er over firs fortsætter hun med at arbejde, på et hjem for anbragte børn, hvor hun har arbejde i over 30 år. I samme alder mister hun sin mand og livsledsager gennem hele sit liv ved en brand, det tager hårdt på hende, men alligevel sætter hun sig ikke ned og bare giver op, hvilket nok havde været fuldt forståligt i den alder. Hun vil ikke på plejehjem, men genopbygger Pilehuset og flytter ind.
En gang om året rejser hun til USA for at besøge sin søn og 1 gang om året til Australien for at besøge sin nære ven og det bliver hun ved med helt op til sin død.
Jeg synes det er en fantastisk bog, et liv gennem 100 år. For ikke at tale om den lyst, energi og nysgerrighed hun har.
Tænk dig at blive 100 år, så er man jo en levende historiebog. Jeg ved ikke rigtig om jeg har lyst til at blive så gammel, men på den anden side kunne det være fedt hvis det er uden alt for meget sygedom og alvorlige skavanker.
Jeg kan varmt anbefale bogen, magen til varme og livslyst skal man lede længe efter, så jeg giver bogen 6 stjerner ud af 6 mulige. Så kridt skoene (Ellens motto) og læs den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar