Translate

mandag den 3. december 2018

Verdens bedste pebernødder.

For mig er en af de bedste ting ved julen hjemmebagte småkager. Man kan selvfølgelig godt bage småkager året rundt, men de smager bare lidt bedre til jul. Jeg ved ikke rigtig hvorfor, måske er det hyggen, lysene, duften og det gode selvskab som gør at de i december bare smager lidt bedre.
Da jeg var lille elskede jeg kage, men med alderen gidder jeg ikke så meget kage mere. Selvfølgelig kan jeg godt blive fristede til et stykke en gang imellem, men nu er jeg fakstisk mere til småkager. Jeg bilder mig selv ind at der er færre kalorier i en småkage end i et stykke kage, men det kommer jo nok an på hvor mange man spiser.


Danske småkager eller Denish Butter Cookies som de kaldes herude er ret populære. Jeg bliver ofte spurgt om jeg kan bage dem og når jeg fortæller at det er nemt, men tager tid fordi dejen ofte skal hvile i køleskabet natten over, bliver de lidt overrasket over at det ikke bare er noget man lige laver på 30 minutter. Men det er altid et hit når man kommer med hjemmebagte danske småkager.
Jeg glæder mig rigtig meget til at komme hjem til Danmark og bage jule småkager. Der skal bages de traditionelle så som vanille kranse og klejner, men jeg har også lyst til at prøve noget nyt, så nu må vi se hvad jeg kan finde på.


Men der skulle jo også lidt i kagedåsen herude vi kan hygge med, så i lørdags fik jeg trillede pebernødder og hele vores lejlighed duftede så skønt af krydderier og jul. Med julemusik kørende i baggrunden kom jeg da også rigtig i julehumør og da vi dagen efter ( i går ) var til julefest på den danske ambassade oppe i Tokyo kunne det næsten ikke blive en bedre start på december mdr.
Hvis du skal have bage pebernødder i år kan jeg anbefale denne opskrift der får det hele til at dufte så dejligt af jul.

Verdens bedste pebernødder.

125 g blødt smør
125 g sukker
1 æg
Revet skal af 1 appelsin
275 g mel
1 tsk bagepulver
1/2 tsk kanel
1/2 tsk kardemomme
1/4 tsk hvid peber

Pisk smør og sukker hvidt. Tilsæt revet skal fra appelsinen og æg, pisk det hele godt sammen. Bland krydderierne og bagepulver med melet. Bland det hele til en dej og tril det til pebernødder. Dejen skal ikke hvile da der er bagepulver i, da bagepulveret begynder at virke så snart det kommer i kontakt med våde ingredienser.
Bag pebernødderne i 10-12 minutter ved 200⁰. Lad dem køle helt af på en rist inden de kommes i en kagedåse.

Hvad skal der i jeres kagedåser i år?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar