Translate

lørdag den 15. december 2018

Den Himmelske Fredsplads og Militær museet

Jeg har længe haft et hængeparti hængende over hovedet, Kina. Jeg har jo slet ikke fået vist billeder og fortalt om alt det vi opleved på vores tur til Beijing i oktober endnu. Men nu hvor jeg befinder mig i Danmark har jeg jo endelig tid til at få gjort noget ved alle de hængepartier jeg har vedrørende bloggen og alle de indlæg, fortællinger og billeder jeg ikke har fået lagt ud endnu.
Vi var 4 dage i Beijing så vi fik jo set og oplevet en masse, selv om der også var tid til bare at gå rundt og hygge og studere kineserne og deres væremåde. De kinesere jeg har oplevet i Japan giver helt klart kineserne et dårligt ry, men jeg fik faktisk et langt mere positivt syn på dem efter at have oplevet dem i Kina. Jeg oplevede dem slet ikke som anmassende, højtrøstende og mennesker med dårlige manere i Kina, som ellers er den måde vi oplever dem på i Japan.
Et af de steder hvor jeg virkelig fik mulighed for at studere kineserne var på Den Himmelske Fredsplads eller Tian'anmen Square som det også hedder. Den Himmelske Fredsplads ligger på den anden side af vejen foran indgangen til Den Forbudte By. Det er en stor åben plads med monomenter der hylder det kinesiske folk, det er også her man finder Maos mosuleum. Desværre var der allerede lukket da vi kom, jeg kunne ellers godt have fundet på at stille mig op i køen for at komme ind og se ham, men det var dårlig research fra vores side, så måske det bliver en ommer en dag.
Hvis man står og kigge op mod den Forbudte By, så ligger Det Kinesiske National Museum på højre hånd, Den Kinesiske Regeringsbygning på venstre hånd og Maos Mosuleum bag dig.
Den Himmelske Fredsplads måler 880 meter fra syd til nord og 500 meter fra vest til øst og pladsen er 440.000 m2. Det gør den til verdens største åbne plads. Også større end Den Røde Plads i Moskva.
Den Himmelske Fredsport har eksisteret siden 1417, den port med Maos portræt på. Dengang var der ingen plads foran porten, det var bare et sted med regerings bygninger. Den Himmelske Fredsplads begynder først at tage form efter Bokseroprøret hvor mange bygninger blev ødelagt og pladsen dermed ryddet. Bokseroprøret er et opgør der finder sted over en længere periode fra 1899 til 1901
og er en opstand mod vestlig politik og kommerciel indflydelse i Kina. Så Den Himmelske Fredsplads er faktisk kun lidt over 100 år gammel.
Jeg nød at gå rundt på pladsen og kigge på de historieske bygninger rundt omkring og monomenterne på pladsen, men selve pladsen er jo også fyldt med historie. Vi gik især og snakkede om Demonstrationerne på Den Himmelske Fredsplads i 1989 og de voldelige sammenstød med militæret. Selv om Kina kan virker meget åbent og ligefremt demokratisk, hvis man ikke ved bedre, så tror jeg der er meget lidt tolerance fra regerings side mod alt negativt der bliver sagt om Kina. Alle kender jo til de massive protester i 1989, men i Kina er det et kæmpe tabu at snakke om og det er ikke noget man skal bringe på banen som vestlig turist hvis man finder en kineser der kan engelsk og vil tale med en. 
Som vi gik rundt på pladsen forsøgte vi at finde ud af hvilken en af gaderne den berømt scene med manden der træder ud foran en kampvogn for at standse den foregik, men vi var ikke helt sikker og vi kunne jo ikke rigtig spørge eftersom der er et ekstremt følsomt emne.


 Retning ned mod Den Forbudte By.

 Vi var der i oktober lige efter kineserne havde fejret 
National Dag, derfor var pladsen pyntet op med masser af 
blomster.

 Maos Mosuleum.



Det Kinesiske Militær Museum.
Efter vi havde gået rundt på Den Himmelske Fredsplads i en times tid besluttede vi at tage metroen ned til militær museumet. Her er gratis adgang , men man skal huske sit pas for det skal man vise for at komme ind.
Det er en 7 etagers bygning med alt inden for kinesisk militær isenkram. Der var rækker op og rækker ned af forskellige tanks, anti lufts skyts og alt muligt andet til at slå uskyldig mennesker ihjel med.
Jeg synes det mest spændende område var der hvor de havde alle flyvemaskinerne.
Vi nåede desværre ikke at se det hele da vi ankom ret sent, 1 1/2 time før de lukkede. Det er et enormt stort museum og hvis man er interesseret i militær historie er det er rigtig godt sted at besøgt. De har sindsygt mange historiske ting der på en eller anden måde kan forbindes med militæret.

 Set udefra er det også en imponerende bygning.
Den bliver ikke mindre imponerende når man kommer ind.


 Den røde kommunist stjerne som ses på alle
offentlige bygninger.



 Den her tank var virkelig populær blandt kineserne
og alle skulle have taget et billede med den. Den var med i en 
eller ande revolution, hvilken husker jeg desværre ikke.






Beijing er fyldt med så meget historie at det kan være svært at vælge. Trods forureningen der ofte hænger over byen fik jeg et rigtig godt indtryk af Beijing. Offentlig transport er nem og brugervenligt, maden er rigtig god, priserne er billige og i de sidste par år har lokal regeringen virkelig gjort noget for at holde gader og veje rene så der ikke flyder med affald. Beijing er blevet en næsten affalds-fri by, så mangler vi bare at de gør noget ved luft forureningen. 
Jeg fik et rigtig godt indtryk af Beijing, der var ikke på noget tidspunkt vi følte os utrykke ved at være der, heller ikke om aften efter mørkets frembrud. Beijing er ligesom Tokyo, der er meget lidt kriminalitet og man behøves ikke at bekymre sig alt for meget om lommetyve og trick tyve. Jeg følte mig tryk ved at være i byen og jeg følte mig helt tryk ved at tage metroen rundt i Beijing. Alle stationer har metaldetektor man skal igennem og alle tasker bliver scannet. For mig var det meget betrykkende og jeg synes det burde være sådan alle steder. Jeg synes alle de negative historier jeg havde hørt, som mest kommer fra japansk side de holdt bare overhovedet ikke, så jeg håber en dag at kunne tage til Kina igen, måske for at besøge nogen af de ander storbyer i landet, dem er der jo nok af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar