Translate

torsdag den 20. december 2018

Honningkage med smørcreme.

Puha, jeg synes godt nok dagene tager hinanden lidt for hurtigt lige for tiden, med kun 5 dage til jul. Men det er dejligt, bare der er en plan så det er sikkert det hele bliver nået inden jul. Men skulle det hele ikke nåes er det nok ikke den store katastroft anden end for en selv, evt. gæster ligger nok ikke mærke til det, så ingen grund til stress og panik. 
Juletiden er en sød tid, bogstavlig talt. For vi spiser juleslik og juleknas i lange baner, så det er med at vælge det ekstra kalorieindtag med omhu. Nogen sværger måske mest til norske klejner, berlinere eller noget helt trejde. Personligt elsker jeg honningkage og honninghjerter. 
Jeg har tit tænkt på hvorfor det kun er op til jul at vi spiser mange specielle retter og kager, eks. honningkager eller grønlangkål. Hvorfor kan det ikke spises hele året? Så proppede vi os måske mindre fordi der ikke er så meget vi skal nå at spise inden det forsvinder igen. Jeg tror rigtig mange maver ville sætte stor pris på det. 



En af de ting jeg helst ikke vil undvære til jul er en honningkage. Jeg ved ikke rigtig hvorfor, men for mig er en honningkage den ultimative julekage. Jeg tror det er krydderierne i den der dufter så fantastisk. Jeg har spist alt for mange honninghjerter og kager gennem tiden, men stadig ser jeg frem til en ny portion hver jul og i år var selvfølgelig ingen undtagelse.

Honningkage med smørcreme.
100 g smør
150 g sukker
1 dl honning
1 æg
1 dl mælk
240 g mel
100 g syltet appelsinerskal
1 brev brunt bagepulver

Smørcreme.
100 g flourmelis
175 g blødt smør
1/2 dl kogende vand
( Skal det være en luksus udgave og skal kagen ikke spises af børn kan du bruge Grand Marnier, en appelsin likør )

Pynt.
200 g mørk chokolade.

Smelt smør, sukker og honning i en gryde og køl det af. Tilsæt æg og mælk til blandingen. Bland mel, appelsin og bagepulver godt og rør de 2 blandinger sammen. Kom dejen i en velsmurt springform og bag den ved 150 ° i 55 - 60 minutter.
Kagen skal nu køles helt ned inden den skæres igennem og smørcreme bredes ud over. Er kagen for varm smelter cremen. Når kagen er lagt sammen hældes der smeltet chokolade ud over kagen.
Du kan stille kagen i køleskaber i 30 minutter for at få chokoladen til at størkne hurtigere, men generalt har den bedst ved at blive opbevaret ved stuetemperatur.



Du kan lave din egen krydderi blanding til kage og have til at stå, det er super nemt.
Jeg bruger selv denne blanding som jeg altid har til at stå klar til brug.

2 spsk stødt kanel
1 spsk stødt ingefær
1 spsk stødt nellike
1/2 spsk allehånde

Et andet tip til at gøre kagen endnu mere lækker er at smørre den med appelsin eller brikos marmelade inden der kommes smørcreme på og den lægges sammen.


Hvad har du bagt af lækre kager her i december? Er der en bestemt kage du er nødt til at bage ellers kan det bare ikke blive jul?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar