Translate

fredag den 24. juni 2011

Ikke et lille fjols alligevel.

Angående i går morges så var der faktisk jordskælv og ikke kun AC der fik snoren under lampen til at bevæge sig. Det skete 06.51, men det var helt oppe i Iwate præfekteret, det ligger nord for Sendai. Det var rimelig kraftigt jordskælv, 6,7 var det vist. Og alligevel kunne man mærke rystelser hernede i Yokohama. Jeg fandt først ud af det da jeg kom hjem fra skole og tjekket min facebook og så på ambassadens side at jeg fandt ud af der havde været jordskælv. Der blev udsendt tsunami varsel i forbindelse dermed, men den blev hurtig afblæst igen. Der skete ingen skader og ingen personer kom til skade, så det var bare godt.
Jeg synes det er lidt uhyggeligt man kan blive så vant til det at man kan blive i tvivl, men nu har jeg også været herude i 6 mdr på tirsdag.
Herude bliver jordskælv målt på 2 måder, der er den de fleste kender som er den åbne richterskala og den jeg altid bruger når jeg her fortæller om jordskælv. Så er der den japanske intensitet skala, den går fra 1 til 7. 1 er rystelser man næsten ikke kan mærke medmindre man er meget tæt på epicentret og 7 er sammenstyrtede huse og bygninger og omfattende personskader. Efter den japanske intensitet skala var det i går 5 ved epicentret og da det nået herned til Yokohama var det blevet en 2.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar