Translate

fredag den 6. juni 2014

Mt. Takao

 I sidste uge var mig og min mand ude at hike. Vi var taget til Hachioji som ligger omkring 1 time med tog fra down town Tokyo. Her ligger et bjerg der hedder Takao, det er 599 meter højt og det er et meget populært udflugts mål især for storby folk der har brug for at komme lidt ud i naturen. Der er flere måde at komme op til toppe på. Man kan tage et lille tog eller en lift, begge vil tage dig cirka halvvejs til toppen og herefter er du nødt til at gå resten af vejen. Jeg tror langt de fleste vælger denne nemme løsning. Det siges at Takao kan bestiges i højhælet sko, men det gælder vist kun hvis man tager den nemme læsning og køre halv vejs op. Personligt synes jeg det er at snyde hvis man siger man har besteget Takoa men køre op og ned så mig og min mand gik selvføldig hele vejen op og hele vejen ned. De første 2 km op er ret stegle så her gælder det om at find et godt tempo for en for ellers går man altså hurtig kold. Når man kommer op til hvor tog og lift stationen er flader det mere ud og fra her er der ingen problemer med at komme op til toppen.
 Der er flere forskellige ruter man kan tage for at komme til toppen. Vi havde valgt den hvor man lidt over halv vejs kommer til det tempel der ligger på Takao, Takaosan Yakuoin Yukiji. Det er faktisk et ret stort tempel. Bjerget er tæt forbundet med japansk mytologi og folkehistorier og man kan da også finde mange statuer der er forbundet med mytologi. Den der kendetegner Takao mest er den røde maske med den lange næse. Jeg vil helt klart anbefale at man tager den rute der går til templet enten op eller ned. Der er så meget at se og opleve, vi brugte næsten 1 time på at gå rundt at se og tage billeder inden vi gik vidre mod toppen.
 Der er mange mennesker på Takao og især i weekenden kan der være tæt pakkede, men størstedelen vil tage den nemme løsning og køre halvvejs op og ned. En anden grund til at det er så populært er at det er nemt at bestige. Fra bunden og op til templet er vejen belagt med sten, så det er ikke noget der kræver andet end et par gode sneakers. Jeg vil under ingen omstændigheder anbefale man tester om det faktisk kan lade sig gøre i højhælet sko, som det siges. Du vil kun ødelægge dine knæ og ryg. Der ligger en del små forretninger hvor man kan købe mad og drikke og andre souvenirs, så den helt store rygsæk med bjergudstyr er slet ikke nødvendig. Selvføldig er priserne lidt dyrer eftersom det jo skal fragtes derop, men ikke så meget at man bliver ruineret af det. Selv toiletter er der at finde.
Dette er så udsigten fra toppen af Takao. Vejret er meget ustædigt når man kommer op i højderne og det var ingen undtagelse den dag vi var der. Da vi begyndte at gå op var der solskin og omkring 25 grader og da vi nåede toppen var det begyndt at småregne og tordne enormt meget og temperaturen var faldet omkring 10 grader. På en klar dag vil man være i stand til at se Mt. Fuji. Jeg tror man har størst mulighed for det om vinteren hvor vejret er meget mere klart. Sommeren er ofte meget tåget p.g.a varmen og smog og det kan være svært at se langt selv oppe i højderne. Men om vinteren når vejret er koldt og klart og bjergtoppene er sneklædte er det et fantastisk syn.
Som sagt er der flere forskellige ruter på Takao. Man kan også gå gennem skoven hvor man vil komme til en hængebro. Når man har passeret hængebroen kan man vælge at gå ind på ruten op til templet eller man kan fortsætte i skoven og komme ned til et mindre vandfald. Jeg ville gerne have været nede ved vandfaldet, men det var på det her tidspunkt begyndt at lyne og tordne endnu mere end på toppen, så vi valgte at gå ind på tempel ruten for at komme hurtig ned. Da vi kom ned var der fint solskin og næsten 30 grader da det nu var midt på eftermiddagen.

Jeg fik taget rigtig mange billeder den dag. Jeg havde ikke mit store kamera med, det er ganske enkelt for tungt at skulle slæbe op og desuden ville jeg ikke risikere at det gik i stykker hvis jeg skulle gå hen og falde, så alle billederne er taget med min iPhone. Når vi hiker har jeg meget sjældent mit professionale kamera med det er kun hvis vi skal op til vandfald at jeg så slæber det med så jeg der kan tage billeder med lang eksponering, det kan jeg nemlig ikke på min mobil.
Jeg har lavet et album over på bloggens Facebook side med flere billeder fra turen hvis du har lyst til at se dem. Og mens du er over på bloggens Facebook side så husk at klikke på synes godt om.

www.facebook.com/pages/Dagbog-fra-Japan/145441282241967

Ingen kommentarer:

Send en kommentar