Translate

lørdag den 30. marts 2013

Pladsmangel




Hvad gør man lige når man bor midt i en storby med pladsmangel, men stadig gerne vil have en have med blomster og træer. Jo man planter blomster i små altan kasser og sætter dem op på ræd og række, så har man en have. Det er meget typisk for japanerne at have en have på denne måde.
Der er faktisk mange fordele ved det, man skal ikke bruge tid på at slå græs, lue ukrudt, klippe hæk osv. Det skal bare vandes engang imellem og så skal man lige fjerne visne blomster så nye kan vokse frem. Og der er jo næsten ingen grænser for hvad man kan sætte i potter og krukker af blomster, krydderurter og grøntsager. Jeg synes faktisk det er ret så kønt at komme forbi et sted hvor der er fyldt med små krukker og altankasser med alle mulige blomster og små bonsai træer i, det pynter gevaldigt i gadebilledet.
Efter vi er flyttet i et hus, har jeg også selv fået en have. Den er ganske vist ikke så stor endnu, den består af 5 potter med blomster, 1 potte med mynte, som jeg bruger til at lave te af og så har jeg for et par uger siden sået krus persille i en lille altan kasse, som jeg håber vil komme op når vi får noget mere sol og varme. Jeg har også allerede købt små altankasser og frø til at så bredblader persille og koriander, men det kommer først ud når det bliver lidt varmere. Min plan er også at vi skal have et par tomat planter, en agurk plante og en plante med peberfrugter. Nu er det heldigvis så varmt om sommeren her i Japan at man ikke behøves at have noget drivhus til det formål, de kan sagtens stå ude i det fri.
Jeg tror at pladsmanglen til at have sin egen have er en at grundene til at japanerne holder så meget af deres parker og passer og plejer dem efter alle kunstens regler. Uanset hvornår man besøger en park er der altid mange mennesker der holder picnic, fotografere, læser avis eller en bog, laver gymnastik eller bare har brug for en pause fra hverdagens stress og larm.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar