Translate

lørdag den 16. marts 2013

Træbeskyttelse.




I Japan kan man finde mange mærkelige ting og de bliver endnu mere mærkelig hvis man ikke lige forstår kulturen og tankegangen bag.
I Japan passer man meget godt på naturen, det både gamle og unge træer.
Gamle træer bliver aldrig fældet, medmindre der går sygedom i dem der kan smitte de andre træer.
De får krykker under grenene til at støtte så de ikke knækker af, det er et meget normalt syn og noget der bruges både i parker og af private der er så heldige de har plads nok til at have en form for træer.
Men da jeg i feb. for første gang stødte på billedet for oven, var min første tanke at nu rabler det da for dem, har de fået for meget sake eller hvad???
Men nej, det er en meget gammel teknik der er blevet hentet frem fra gemmeren fordi vinteren har været kold og lang i år.
Dagen før jeg vendte hjem til Japan fra Danmark var der i Yokohama/Tokyo området faldet så meget sne at det blev liggende i 5 dage, der er 10 år siden det sidst er sket her i området. Og som om det ikke var nok fik vi endnu en sne dag i feb. mdr. hvilket er ret så unormalt på de her breddegrader.
Så hvad gør man lige ved unge træer der ikke kan tåle alt for meget kulde, jo man pakker dem simpelthen ind i strå, så de får en fin lille hytte de kan stå lunt og tørt indeni.
Jeg må sige jeg har stor beundring for japanernes måde at passe på naturen i deres parker, det var der rigtig mange der godt kunne lære noget af.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar