Translate

lørdag den 29. oktober 2011

Fortiden møder fremtiden.

For nogle dag side tog jeg ind på Yokohama Urban History Museum, jeg skulle egentlig se en udstilling med ting fra oldtidens Egypten, men den udstilling blev jeg lidt skuffet over for den var ikke så stor som jeg havde forestillet mig, men på en af de andre etager fandt jeg noget meget mere spændende, nemlig Yokohamas historie. Selvføldig var det begrænset hvad jeg kunne forstå når det hele er på japansk, men der var mange billeder og videofilm, så jeg fik alligevel en hel del ud af det. Da jeg kom ned i souvenir forretningen og gik rundt og kiggede faldt jeg over nogle gamle billeder og et af dem var dette der viser Sakuragi-cho street. Jeg ved godt hvor det er henne for jeg kommer der jævnt tit. Da jeg kom hjem brugte jeg en del tid på at studere billede og jeg fik den ide at tage ind til Sakuragi-cho og tage nogle billeder af hvordan der ser ud idag. Billedet er taget mellem 1916 og 1923, det er det tættest vi kan finde ud at, fordi togbanen i højre side startede med at køre 31 december 1915 og bygningerne til venstre blev jævnet med jorden under det store jordskælv i 1923 der stort set jævnede Yokohama og Tokyo med jorden.

I venstre side i forgrunden er der en rund bygning med hvide søjler, den bygning eksistere ikke mere. Men jeg tror den bygning har givet inspiration til denne her bygning. Jeg var meget mere interesseret i selve bygningen end hvad den bruges til, men da min mand så jeg havde taget dette billede, blev jeg endnu engang mindet om jeg skal passer på med hvad jeg tager billeder af uden for touristområderne. Jeg kan jo ikke læse hvad der står, men det viser sig bygningen tilhører en fanatisk dommedags sekt lidt i stil med dem der gassede undergrundsbanen oppe i Tokyo engang i 1980erne var det vist. Nogen gange er det godt at være udlænding for så har man mulighed for at kunne slippe af sted med lidt mere end andre, for man kan jo bare foregive ikke at vide hvad der foregår. Men jeg vidste det rent faktisk ikk på det tidspunkt jeg tog billedet.

Det tætteste jeg kan komme på det gamle billede. Jeg tror det gamle billede er taget stående midt ude på gaden det er derfor fotografen kan få begge sider af gaden og bygninger med på billedet. Det er absolut ikke noget man skal forsøge at gøre den dag idag.

Sakuragi-cho street. Sakuragi kommer af det japanske ord sakura som betyder kirsebær. Gi betyder træ og cho betyder landsby. På den anden side af stationen ligger havnen og i tidernes morgen var det bare en lille landsby og gamle skrifter fortæller at der har været mange kirsebærtræer, så deraf landsbyen med de mange kirsebærtræer.

I lyskrydset ved stationen står dette lejlighedskompleks. Det jeg ville vise med billedet er hvordan man laver bygninger for at gøre dem modstandsdygtig over for at jordskælv. Havde afstiverne ikke været der ville bygning ryste meget mere under et jordskælv. Det er et lovkrav at alle bygninger her i Japan skal være bygget med sådan nogle afstivere, enten kan man se det direkte på bygning som her eller de er bygget ind i muren. Det har været et lovkrav de sidste 25 år (mener jeg det er). Den bygning vi bor i er 30 år gammel, så den har ikke de afstivere, det var derfor vores lejlighed rystede så meget den 11 marts at vi måtte løbe ud af den. Men den står endnu og mon ikke den bliver ved med det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar