Translate

lørdag den 15. oktober 2011

Te festival.

Den skole jeg går på var sidste weekend del af en festival der blev holdt i Naka ward og skolen havde spurt mig og flere andre om vi havde lyst til at være med, ved at servere te og snacks fra vores hjemland og fortælle om hvor vi kommer fra. der var kun 3 der gerne ville være med, mig, en koreaner og en kineser.
Det er mildest talt svært at finde danske snacks herude, så jeg havde fået min mor til at sende 4 poser med lakridskonfekt, som jeg skulle servere sammen med kamillete.
Vi skulle også lave en lille quiz om vores hjemland, som vi skulle læse op for de japanere der var interesseret i at snakke med os.
Jeg var virkelig nervøs da jeg kom søndag morgen inden det startede, for jeg vidste ikke hvordan japanerene ville reagere på mig som dansker og mit ikke særlige gode japansk.
Men de var alle meget søde og tålmodige og de virkede oprindeligt interesseret i at høre det jeg havde valgt at fortælle og vise om Danmark.
For alle var det første gang de smagte lakridskonfekt og det var virkelig sjovt at se hvordan nogle smagte på det og ikke rigtig vidste hvad de skulle synes, men størstedelen kunne dog godt lide det og synes det var spændende at smage noget for dem så andreledes.
I den quiz jeg havde lavet var et af spørgsmålene hvad hedder hovedstaden i Danmark og så kunne de vælge mellem Oslo, København og Stockholm. Mange svarede rigtigt, men der var også mange der troede det var Oslo.
Størstedelen vidste godt der er noget der hedder Danmark og det ligger i Europa, men mange var i tvivl om mere præcis hvor det var og flere blandede Norge, Danmark og Sverige sammen.
Et andet spørgsmål var hvad er den mest exporterede vare fra Danmark til Japan og her kunne de vælge mellem svinekød, medici og røget laks. Mange falde i og svarede meger hurtigt røget laks, men det rigtige svar er svinekød og især bacon, det var flere noget overrasket over. Den anden største exportvare mellem Danmark og Japan er medicin og røget laks er slet ikke på listen.
En anden opfattelse jeg fik af japanerne er at mange tror Ikea er dansk og når jeg så sagde det var svensk blev de noget overrasket.
Der var bl.a. en fyr der var totalt overbevist om at det man købte i Ikea var danske designer møbler. Og så måtte jeg jo forklare ham at de 2 ting ikke har noget med hinanden at gøre. Ikea er billige møbler der er masse produceret på en fabrik, men danske designer møbler er meget dyre og er ikke masse produceret på en fabrik. Der kunne jeg godt se på ham at det var som om hele han verden styrtede samme og jeg fik lidt ondt af ham, for han havde hele lejligheder fyldt med Ikea møbler som han troede var danske designer møbler.
Selv om jeg var meget nervøs over at skulle gøre det her og jeg alligevel glad for jeg gjore det og fik en mulighed for at snakke og møde helt almindelige japanere og få en mulighed for at snakke med dem så godt jeg nu kunne. Men jeg var nu glad for der var en japansk-engelsk tolk der kunne hjælpe når det var ved at gå galt, men det var sjovt og hvis de spørger igen næste år m jeg vil være med vil jeg nok sige ja selvføldig.

1 kommentar:

  1. Super godt gået, det er nemlig det integration handler om, det var der mange andre der kunne lære noget om.Super

    SvarSlet