Translate

lørdag den 29. oktober 2011

Svinekød med auberginer og grøn peber.

Om morgen kan jeg godt lide at sidde og se Tv-køkknet. Det er på national japansk tv, lidt ligesom DR og DR2 hjemme i Danmark. Hver mdr. udkommer der også et blad med de opskrifter der vil blive vist denne mdr, så jeg har fået min mand til at købe oktober mdr udgave til mig fordi jeg har set de fleste af de programmer. Jeg prøvede at lave denne opskrift og det smagte bare fantastisk.

Opskriften er til 2 personer.
2 små auberginer
100 g svinekød i skiver
2 små grønne peber
1 spsk soya
1 spsk mizo
1 spsk hvide sesamfrø

Skær auberginen i skiver og lig dem i vand med salt i en halv time.
Skær peber i trekanter. Svits svinekød på en pande og tilsæt aubergine og peber.
Svits det hele godt. Tilsæt soya og mizo og bland det hele godt. Når mizoen er smeltet/rørt ud tilsættes sesamfrø.
Serveres med ris.

I modsætningen til dansk mad er japansk mad gerne flere forskellige små rette, som man tager lidt af og spiser sammen med ris. 100 g kød til 2 personer lyder måske mærkelig, men japanere spiser ikke meget kød og størstedelen af det kød der sælges herude er i tynde skiver, lidt ligesom pålæg hjemme i Danmark. Japanerne spiser generalt ikke meget kød, men mere fisk. Det er ganske enkelt deres kultur. Yngre mennesker spiser selvføldig mere kød end ældre mennesker og mange ældre mennesker spiser slet ikke kød.
Mange japanere spiser fisk morgen, middag og aften. Og jo også om morgen, traditionel japansk morgenmad består bl.a af et stykke bagt fisk sammen med ris, mizosuppe og grøntsager. Det er de færreste der nu om dage har tid til det om morgen, men hvis man sover på hotel og især spahotel er det den type morgenmad man vil få serveret. Det smager rigtig godt og man bliver virkelig mæt af det.
Jeg håber der er nogen derhjemme der har fået lyst til at forsøge sig med japansk madlavning selv om det måske kan være svært at få alle de rigtige ingredienser.
Hvad angår mizo er jeg ikke sikker på det kan købes i supermarkeder, jeg har aldrig set der, men jeg er næsten sikker på at hvis man henvender sig i helsekostforretning kan man få det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar