Translate

mandag den 4. april 2011

Valgkamp

Det er valg år i Japan, men det er ikke regeringsvalg, det er først næste år. Det der er valg til i år er guvanør og det der nok svare til vores kommunevalg. Mange kandidater køre rundt i en bil med megafoner på taget for at få deres budskab ud og der køre en hel del rundt her i området hvor vi bor fra morgen til aften, så nogle gange tænker man bare der er godt nok lang tid til den 10 april. En anden ting der også er meget brugt er at stille sig op på en stor åben plads med en megafon og inden der er gået 2 minutter er der nok folk samlet om en til at afholde valgmøde, det er faktisk ret effektivt. Jeg har aldrig oplevet et japansk valg før og min mand har fortalt mig at normalt går japanere meget op i valg, men i år træder det en hel del i baggrunden på grund af den katestrofe vi befinder os midt i. Jeg har set noget valgmateriale fra kommunistpartiet og de går ind for at lukke Fukushima værket helt ned og stoppe bygningen at 14 nye atomkraftværker og istedet koncentrere sig mere om vand-sol og vind energi, meeeen jeg er ikke så meget til kommunister selv om de har ret på det område.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar