Translate

mandag den 24. juli 2017

Mit Kamakura projekt.


For 1 år siden startede jeg på et projekt der gik ud på at jeg skulle besøge alle 165 templer og shrines i Kamakura. Her 1 år efter må jeg indrømme jeg ikke nåede det inden for den tidsperiode jeg havde sat, men det det  betyder ikke at jeg giver op og ikke afslutter projektet. Selv om jeg ikke nåede det inden for tidsgrænsen har jeg tænkt mig at fortsætte mine ture rundt i Kamakura, når vejret køler lidt ned og man ikke risikere at få hedeslag efter et par timer. 
Det har faktisk vist sig ikke at være helt så nemt som jeg regnede med. Det har nemlig vis sig at flere af stederne er private huse og at det kun er admistrations bygninger. 
For noget tid siden blev jeg ved med at gå i ring i det samme område fordi min GPS blev ved med at sige der skulle ligge et tempel lige foran mig, men det gjore der bare ikke. Det der lå på adressen var bare et hus som fungere som admistrations bygning for en bestemt organisation og deres templer ligger andre steder, men ikke i Kamakura. Det var lidt forvirrende. 
Min liste jeg bruger for at finde stederne siger der er 165 templer og shrines, men det er der faktisk ikke når flere af stederne kun er admistrations bygninger. Så jeg har omdefineret mit projektet lidt til at besøge de steder hvor der rent faktisk er et tempel eller shrine og hvor der er offentlig adgang.
Hvor mange det så er har jeg ikke helt styr på så det må tiden vise som jeg kommer frem på listen.

Jeg har ellers fundet mange fine templer og shrines der virkelig ligger off the beaten track og hvor jeg havde det hele for mig selv og hvor det også bærer meget præg af at det ikke er et turist sted. Jeg holder meget af disse steder hvor man kan tage en pause og sidde i stilhed uden at blive forstyrret. 
Nu mere jeg traver rundt i byen nu mere kommer jeg til at holde af den. Kamakura har lige så meget at byde på som eks. Kyoto, men der er kun en brøkdel af de turister som der er i Kyoto. Mange af de turister der kommer til Kamakura besøger Den Storre Buddha, Hase-dera, Hachimangu, Kencho-ji og Engaku-ji, det er det der betegnes som De 5 Store i Kamakura. Men hvis man begynder at udforske lidt og gå væk fra de store veje og ind af de små sidegader så er der virkelig mange skjulet perler rundt omkring i byen.



           Kencho-ji. En af De 5 Store.


 Ankoku-Ronji.
  

Ankoku-Ronji er en af de skjulte perler jeg har fundet. Det syner ikke af meget ude fra vejen, men når man kommer op af den lille sti åbner der sig en stor fantastisk have. Jeg var der i foråret hvor kirsebærblomsterne lige var begyndt at springe ud og stedet har et kæmpe kirsebærtræ der var i fuld flor, men alligevel var der ikke mere end en håndfuld mennesker. Det overraskede mig meget at et sted med så stort et træ ikke kunne tiltrække flere. Men det skal jeg da ikke klage over for så er der mere plads til at nyde det uden at være i vejen for andre mennesker. Hvis man følger den lille sti der går op i bakkerne ved siden af Ankoku-Ronji har man en fantastisk udsigt over stedet og en del af Kamakura by.
Choshoji Gosho shrine.


Mange af de her steder har store haver så uanset på hvilken årstid man kommer så er der næsten altid noget at se. Om det er træer eller blomster eller begge dele.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar