Translate

mandag den 17. juli 2017

Havets Dag.

I dag er helligdag her i Japan, det er Havets Dag. Det fejres hvert år den 3. mandag i juli. Det har siden 1996 været en fast helligdag og det er den første helligdag i løbet af sommeren. 
Der er ingen faste traditioner for hvordan man fejre dagen, men meningen er at være taknemlig for havet og alt havet giver os. Mange tilbringer dagen på stranden med en dukkert i et forsøg på at køle ned i sommervarmen.
Jeg tror for de fleste er det en dejlig ekstra fridag og hvor meget de rent faktisk tænker på havet er nok begrænset.
Personligt synes jeg man skulle bruge dagen på at rydde op på stranden og tænke over alt det plastik der bliver efterladt i havet og slår mange havdyr ihjel. Japanerne går meget op i affalds sortering og at gaderne er pæne og rene, men de har glemt at det også skal inkludere strandene. Jeg har mange gange set strande hvor affald er efterladt og eftersom det er noget japanerne går meget op i ikke at gøre på gader og i parker kan jeg ikke rigtig forstå at det ikke også gælder på stranden.
Jeg har ikke selv været på stranden i dag, at ligge og dase på en strand tiltaler mig ikke rigtig. Jeg har haft privat japansk undervisning i dag, så dagen er gået med at lave sætninger i te-form.

Da jeg ofte tager billeder i nærheden af havet har jeg kigget en masse af mine billeder igennem og fundet nogle der alle sammen har noget med havet at gøre.

 Okinawa.

 Churaumi akvarium, Okinawa.

 Churaumi akvarium, Okinawa.

 Yokohama.

 Kamakura.

Tokyo Bay.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar