Translate

mandag den 10. juli 2017

Yakisoba.

For et stykke tid siden lovet jeg at gøre lidt mere ud af japansk hverdagsmad og give noget mere inspiration til hvordan man kan lave japansk mad der er andet end sushi. Det har jeg selvfølgelig tænkt mig at overholde så derfor skal det handle om yakisoba i dag.
Yakisoba er en nudel ret med grøntsager og svinekød i tynde skiver og det er en ret jeg ofte laver hvis jeg kommer sent hjem og ikke har der store overskud til at lave mad. Nu har jeg nok adgang til et større udvalg af nudler, både friske ( som i denne ret ) og tørrede. Så hvis man ikke lige kan få fat i nudler kan man skifte det ud med spaghetti.

 Ingredienser til yakisoba.


Til yakisoba skal du bruge:

3 pakker friske nudler
1/4 hvidkål
1 gulerod
1 pose bønnespirer
1/2 forårsløg
15 skiver svinekød i skiver
1 dl kyllinge eller grøntsags boullion
Hvidløg, sesam, sesam olie, salt og peber.

Gulerod skrælles og skærer i stave. Hvidkål skæres i store stykker og forårsløg skæres i skiver.
Svits grøntsagerne i en wok. Når hvidkålen begynder at blive klar hældes det over på en tallerken.
Svits kødet i woken. Når det er stegt hældes det over til grøntsagerne. Kom nudlerne i woken sammen med boullion og hvidløg. Tilsæt grøntsager og kød. Mix det hele godt. Når nudlerne har opsuget boullionen er det færdigt. Drys med sesam og server.




Der er faktisk 2 måder man kan lave yakisoba på. Den anden måder tilsætter man et krydderi med brun sukker der karmelisere nudlerne, det smager udemærket men jeg kan bedst lide denne her version. Hvis man deltager i festivaller her i Japan er yakisoba en af de retter man helt sikkert vil støde på i madboderne. Det er nemt og hurtigt og det kræver ikke en masse dyre ingredienser.
Det gode ved yakisoba er at man kan tilsætte de grøntsager man lige har og derved få brugt de rester man evt. har i køleskabet og dermed undgå madspild. Personligt kan jeg godt lide at tilsætte rød peber når jeg har nogen, det giver også en mere farverig ret.


Jeg er begyndt på at lave menu plan hver uge. Der er faktisk mange fordele ved det og jeg behøves ikke at skulle tænke på hver dag hvad jeg skal lave til aftensmad i aften. Når vi så handler ind ved jeg lige præcis hvad jeg skal købe og jeg køber kun meget få impulskøb. Det gør at jeg smider mindre mad ud og derved reducere vores madspild, som er noget jeg går meget op i for når du smider mad ud smider du jo reelt set penge ud. Jeg synes det på en måde giver noget mere frihed at man ved hvad menuen står på den næste uges tid.
I går aftes da jeg sad og læste artikler fra mit newsfeed på FB var der lige netop en artikel om madspild og det at skralde, dvs hente mad fra supermarkedets affaldskontainer. Jeg var dybt rystede over hvor meget der blev smidt ud som egentlig ikke fejler noget og sagtens kunne sælges. Og hvis det absolut skal smides ud selv om det ikke fejler noget hvorfor sælger man det så ikke til halv pris til organisationer der eks. hjæpler hjemløse. Forretningen vil stadig tjene på det selv om det er til halv pris, men når det smides ud taber de direkte penge.
En ting jeg virkelig godt kan lide ved supermarkeder her i Japan er at de er virkelig gode til at sætte prisen på en vare ned så de undgår spild. Hver dag nede i mit lokale supermarked er der flere kasser med nedsatte grøntsager og oftes fejler de ikke noget, de er bare 3-4 dage gamle og kan ikke sælges som friske mere. Hvis jeg lige mangler et eller andet til en salat samme aften er det det første sted jeg kigger for at se hvad der er. Og det er ikke kun grøntsager de gør det ved, det er alt. Varer der nærmer sig sidste salgsdato, varer der er udgået og varer der har fået ny emballage. Og jeg ved det ikke kun er mit lokale supermarkede der gør det, men stort set alle supermarkeder i Japan.
En ting ved japanske supermarkeder jeg ikke bryder mig så meget om er deres overforbrug af plastik poser. Ofte står kassedamen og putter kød, tofu, toiletartikler, frugt og grønt ( hvis de ikke allerede er i en plastik pose ) i de her små plastik poser. Mange gange tager jeg det ud igen når jeg pakker vores varer og efterlader dem i butikken, jeg synes simpelthen ikke det er nødvendigt.( Min måde at protestere mod deres overforbrug)  Jeg har engang set en dame stå og putte hver eneste ting hun havde købt i en plastik pose for sig selv mens hun pakkede. Det kommer jeg aldrig til at have forståelse for at det er nødvendigt. Men det er desværre meget typisk i Japan at alting skal puttes i plastik poser. Her tager jeg virkelig hatten af for de lande der har forbudt brugen af plastik poser, det burde være noget alle lande skulle tvinges til at gøre.


Hvad er din holdning til madspild og hvad gør du for at undgå det ????

Den nævnte artikel er i øvrigt denne her, hvid du har lyst til at læse den.
http://pov.international/madspild/

2 kommentarer:

  1. Tak for inspiration til en ny ret, altid dejligt især når det er noget der kan laves i en fart;-)

    Jeg er grundlæggende imod madspil eller spild i det hele taget. Synes at vi lever i en verden, hvor vi bare producere forbruger og smider ud og det er bekymrende.
    I Danmark er supermarkederne heldigvis også begyndt at nedsætte gamle vare og nogle steder, er der varer du kan tage gratis. Det er en glædelig udvikling.

    Jeg/vi har i mange år lavet ugeplaner. Vi startede egentlig, fordi vi ikke gad bruge så meget tid på at finde på, købe ind og købe for meget. At det så også har den bonus at vi udgår madspild og luner på økonomien - er kun dejligt. Det er så befriende, at vi kun skal forholde os til det engang om ugen.
    Ellers i forhold til plastik - super anvendelig, praktisk og vores naturs værste fjende. Vi bruger altid stofnet - og må indrømme at jeg ofte har haft lyst til at efterlade alle mine plastik indpakninger i butikken.
    Heldigvis er der ved at komme bevidsthed om det i Danmark og de første supermarkeder har afskaffet deres plastik indkøbs poser så håbet findes endnu.

    /Annette

    SvarSlet
  2. Hej Annette,
    Tusind tak for din kommentar.

    Jeg kan kun give dig ret. Vi lever desværre i et samfund hvor det er nemmere og billigere at smide noget ud og købe nyt frem for at få det repareret.
    Det er ikke godt for miljøet og jeg synes det skaber en ligegyldig holdning til de ting man har.

    Hvor er jeg glad for at høre de danske supermarkeder er blevet bedre. Jeg kan huske da jeg arbejdede i Aldi var det ikke småting der nogen gange blev smidt ud fordi vi ikke måtte nedsætte prisen.

    At lave madplan er faktisk ret godt for privat økonomien, det kan jeg også kun give dig ret i. Personligt kunne jeg aldrig drømme om at købe supermarkedes plastikposer. Jeg har altid en stofpose med og dem man kan få nu om dage er rigtig flotte i design og farver så jeg har efterhånden et hav af stofposer.

    SvarSlet