Translate

tirsdag den 29. september 2015

Mitsumine Shrine i Chichibu, Saitama.

I onsdags da vi var ude at køre tænkte vi at vi lige så godt kunne få så meget ud af dagen som overhovedet muligt inden det begyndte at regne. Vi besluttede derfor at køre vidrer op i bjergene uden for en by der hedder Chichibu. Der ligger et bjerg der hedder Mitsumine og på toppen ligger der et shrine der også hedder Mitsumine. Bjerget Mitsumine er 1100 meter, men man kan køre næsten hele vejen op. Fra parkerings pladsen og op til Mitsumine shrine er der cirka 15 minutters gang. Men vejen derop er meget smuk, især om efteråret. Desuden er der mange gamle tavler med navn på folk der i sin tid har doneret penge til stedet. De er selvføldig nok mest sjove hvis man nu kan forstå hvad der står, men vi fandt en tavle der var over 100 år gammel hvor der var navne på en masse folk i et område her i Yokohama hvor vi har boet og hvor min svigerfar er vokset op og har gået i skole. 
Mitsumine shrine ligger meget afsides og jeg begyndte da også at blive køresyg især da vi skulle ned igen. På vejen op kom vi til at snakke om at for mange hundrede år siden da folk gik eller var så heldig at have en hest at ride på når de skulle nogen steder måtte det have været et virkelig isoleret sted. Især om vinteren når der ligger sne må munkene og andre der har opholdt sig ved steder have været totalt afskåret fra omverden. Men som min mand sagde dengang var det jo meget normalt at folk boede og levede uden kontakt til andre i flere mdr. og når man placere et shrine midt i skoven på toppen af et bjerg så er det med et ønske om at leve isoleret. Det virker måske bare svært for os idag hvor mange er så afhængig af sociale medier og hvor det aldrig har været nemmer at komme fra A til B eller at komme i kontakt med de mennesker der kan give en de oplysninger man leder efter.

 Tager man højt nok op i bjergene kan man se de 
begyndende efterårs farver.



 Sammengroet cidertræer.


Dette er vejen op til en udkigs post, men det var meget tåget
og disset så vi kunne overhovedet ikke se noget.
Desuden var det begyndt at regne.


 Zuishinmon porten, indgangen til Mitsumine shrine.

 Stedets beskytter er ulven og man kan se mange ulve statuer.

Der har levet vilde ulve i Japan med de er begge uddøde.
Hokkaido ulven som uddøde i 1889 og Honshu ulver der 
uddøde i 1905. 
Vi faldt i snak med en dame i en lille butik ved stedet fordi vi købte noget 
sake som munkene laver på stedet, men det der gjore mig nysgerrig var et 
billede med hende på stående sammen med en ulv og hun fortalte 
at hver 10. år har de en konferance på stedet vedr. ulvens beskyttelse.
Og sidste gang havde der været en japaner der med sin ulv som åbentbart 
er hans kæledyr. Han havde holdt foredrag om ulve og havde så hans egen med.
Hun fortalte også at de i mange år havde ledt efter tegn på at der levede vilde ulve i 
området, men de har aldrig fundet nogen.

 Hoved bygningen.

I hver side af billeder kan man se 2 træer med et reb rundt om.
Det er hellige træer og mange tror på at de udstråler energi
der kan overføres til mennesker og man kan derfor se mange mennesker 
der står og rører ved træerne. Nogen siger ligefremt det er ulvens energi og kræfter
man kan mærke.
Som natur og dyre elsker var jeg da også nødt til at skulle hen og mærke 
hvor vidt der var noget om snakken. Jeg vil sige det jeg mærkede mest var 
roen ved at være tæt på og i naturen. Ulven er et af mine ynglings dyr og jeg 
ser ikke negativt på ulven som mange andre gør. Men langt hen af vejen tror
jeg også det har noge at gøre med hvad man selv tror på for min mand mente 
da godt nok det var noget være sludder og at det bare var et ganske almindeligt træ.

 Træpperne op til hoved bygningen.

 Hoved bygningen og de hellige træer.
Især på træet nede i venstre hjørne kan man se hvor det er 
at folk røre ved træet for der er skabt en glat overflade.

 Ema med ulven.


 Man vasker sine hænder inden man går op og beder. 
Ofte er de meget simple, men denne her var virkelig flot udsmykket med farverige
drager og andre dyr.


Vi havde en virkelig god tur til Mitsumine Shrine også selv om det var begyndt at regne. Der er virkelig bare noget specielt over de her shrine og templer der ligger totalt afsides på toppen af et bjerg eller dybt ude i skoven hvor man skal gå flere km for at nå ud til dem. De er ikke overrandt på samme måde som shrine eller templer der ligger i byen og her er en atmosfære der ikke er ved de overrandte steder. Og så bliver det jo for mit vedkommende kun bedre af at det er ulvens shrine.


De næste 3 dage bliver der lidt stille her på bloggen for i morgen tidligt kl 06.20 tager jeg Shinkansen til Kyoto sammen med min mand. Det er over 2 år siden vi sidst var i Kyoto så vi synes det var på tide med et besøg. Vi har planer om at besøge Byodoin tempel i Uji. For dem der er bekendt med japanske mønter så er det det tempel der er på bagsiden af 10 yen mønten. Jeg har længe ville besøge stedet med det har været under renovation de sidste par år, men i foråret blev det endelig færdigt og jeg har hørt det skulle være blevet så flot, så det glæder jeg mig rigtig meget til.
Desuden skal vi besøge Fushimi Inari og Ginkakuji. Der ud over må vi se hvad det kan blive til for desværre ser vejret ikke ud til at være med os de sidste 2 dage.
Men jeg håber på at have en masse billeder og små video film at vise efter vi er kommet hjem igen fredag aften.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar