Translate

lørdag den 26. september 2015

Vietnamesisk vand dukke teater.

Forleden var der vietnamesisk festival her i Yokohama. Til at starte med havde jeg egentlig ikke tænkt mig at tage ned og se hvad det var, men da min mand sagde at der var vand dukke teater ombestemte jeg mig ret hurtig.
Jeg har aldrig været i Vietnam, men har altid været facineret af landet. Jeg kan huske at jeg engang for virkelig mange år siden så et rejseprogram fra Vietnam om nogen der tog toget fra Ho Chi Minh City til Hanoi og så stod af toget der hvor de havde lyst til at udforske området noget mere. Lige siden jeg så det program har jeg haft lyst til en dag at besøge landet. Men det er ikke blevet til noget endnu, men hvem ved det er jo nået tættere på Japan end på Danmark. 
Men det var det her vand dukke teater. Det er en speciel form for teater der stammer fra Vietnam og kan dateres helt tilbage til det 11. århundrede. 
Selve scenen er et vand bassin med et tæppe bag ved bassinet. Bag ved dette tæppe står dukkeførerne og fører dukkerne som er på en lang stang nede i vandet. Der fortælles historiere om vietnamesiske legender, men de er nemme at forstå selv om man ikke kan sproget.
I Hanoi ligger det verdensberømte Thang Long vand dukke teater. Det ligger i udkanten af den gamle bydel og er et af de bedste steder at opleve denne specielle form for teater. Jeg ved godt at langt de fleste tager til Hanoi for at komme vidre ud til Halong Bay (som også står på min ønske liste) men et besøg i Hanoi kan ikke gøres uden at se det traditionelle vand dukke teater også.

                                       


Vand dukke teater.



 Det er måske lidt svært at se med det er lavet af blomster
blade. Godt det ikke var blæs vejr.


 Vietnamesiske lanterner. Jeg troede de var lavet af papir,
men blev overrasket over at det var i stof.




Har du besøgt Vietnam ?? 
Hvad var dit indtryk og hvad kan du anbefale at opleve ??

Jeg har hørt en del historier om at man skal passe godt på sine egendele. De har det med at køre op bagfra på scooter og stjæle tasker og andre ting man går med i hånden. Bortset fra det har jeg kun hørt godt om landet og menneskerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar