Translate

tirsdag den 27. maj 2014

Grøntsags couscous.



Efter vi var på ferie i Dubai i foråret har jeg lavet mange retter inspireret fra det arabiske køkken. Men denne her er nok den jeg bedst kan lidt og den er blevet en af mine ynglings retter og jeg laver den derfor ret ofte.
Når vi er nogle steder elsker jeg at gå rundt på markedet eller i det lokale supermarkede for at se hvad for ingredienser de lokale bruger. Min kuffert ender da også gerne med at være mere fyldt med lokale madvarer end souvenirs. Dubai var absolut heller ingen undtagelse idet det var min første tur til Mellemøsten. Jeg havde købt dadler og andre tørrede frugter, mint te, rosen te, hindbær te, krydderier, brød, bulgur og tørrede bønner for lige at nævne nogle få ting.


Grøntsags couscous.

2 fed hvidløg
1 løg i tern
2 tsk stødt spidskommen
1/2 tsk gurkemeje
1 tsk paprika
1/8 tsk caynne peber
2 squash
1 kop kikærter
1 dåsr hakkede tomater
1/2 kop rosiner
1 1/2 kop grøntsags boullion
1/2 tsk salt
1 kop couscous

Udblød kikærterne natten over. Kog den i 30 minutter.
Svits løg og hvidløg i en gryde. Tilsæt spidskommen, gurkemeje, paprika og caynne peber. Rør godt rundt. Tilsæt squash i skiver, kikærter, tomater og rosiner. Lad det simre15 minutter.
Bring grøntsags boullion i kog. Tisæt couscous og tag det fra varmen. Lad det trække til væsken er opsuget. Lig couscous på en stor tallerken eller fad og hæld grøntsagerne over.

I stedet for couscous bruger jeg også nogen gange bulgur eller brune ris og jeg serverer det gerne med en eller anden form for hvidløgs brød og salat.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar