Translate

torsdag den 2. februar 2012

Sikke en lørdag.

Sidste lørdag var ret aktiv, hvad angår jordskælv altså. Ikke mindre end 20 styks af slagsen blev regisstreret, jeg kan stadig blive helt svimmel ved tanken.
Det første kom om morgen, min mand var stået op, men jeg sov stadig. Men jeg kom hurtig op, for vi kunne godt mærke det ret meget.
Da jeg kom ind i stuen havde min mand allerede skiftede til japansk tv for at få informationer, de kommer inden for 2 minutter. Og mens vi ventede kom der så endnu et og så kiggede vi bare nervøst på hinanden.
Begge jordskælv viste sig at have epicenter over ved Mt. Fuji og det er ikke så godt. Det første var på 5,5 og det andet var 5,0.
2 jordskælv lige efter hinanden ved Mt.Fuji kan få enhver ekspert i vulkaner til at gå i panik, for er det nu et tegn på den er ved at vågne.
Lige så meget som japaner overvåger jordskælv, lige så meget overvåger de deres vulkaner, for de 2 ting er meget tæt forbundet. Men efter et stykke tid lød meldingen heldigvis på at målinger ikke viste forhøjet aktivitet inde i Mt. Fuji.
Resten af dagen blev der som sagt registreret 20 jordskælv pænt fordelt over hele Japan. Lidt over middag blev Hokkaido ramt og sidst på eftermiddagen blev også Okinawa ramt.
Det var en mærkelig dag, men der har været ret stille siden i lørdags.
Det betyder dog ikke at Japan ikke lider under andre naturkatestrofer i øjeblikket.
Det er udstedt lavinefare for nord og vest Japan, nogle steder ligger der op til 4 meter sne og det er altså virkelig extremt meget. Bare tænk på vægten af så meget sne.
Igår aftes da vi sad og så nyhederne, kom der pludselig en extra nyhed om at at spa resort var blevet totalt begravet i en lavine og der var 4 personer de ikke kunne finde. De fandt dem så omkring 40 minutter sener og melding lød på de var bevidstløse. Jeg har ikke hørt noget siden, men det kan min mand finde ud af når han komme hjem fra arbejde.
Hernede hvor vi bor er der heldigvis ingen sne, her er bare koldt.
Det eneste vi har at bekymre os om er den influenza epidemi der er udstede stort set alle steder, især blandt skole børn.
Jeg har heldigvis ikke været syg, selv om jeg fryser en del, men min mand har allerede været syg 2 gange. Men bare man går i bad morgen og aften og husker at vaske hænder når man kommer hjem efter at have været ude, så går det nok også.
Der er rigtig tørt herude også, forleden var luftfugtigheden helt nede på 23 procent. Det eneste det gavner er at vasketøjet bliver meget hurtigt tørt, men det kræver godt nok en hel del læbepromade, balsam/hårkure og bodylotion ikke at komme til at ligne en rosin.
Jeg synes godt det kunne være lidt mere ligelig fordelt mellem sommer og vinter, men sådan er det altså bare ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar