Translate

torsdag den 9. februar 2012

Kun i Japan.


For mange japanere er ris et måltid i sig selv, som spises både morgen, middag og aften. For at variere smagen kan man købe forskelligt drys til at komme over. Smagen er alt fra kylling, oksekød til fisk. Noget af det kan spises, men det er ikke min største favorit. Det drysses først over risene når de er færdig og klar til at spise.

Japansk mad er ikke det mest fiberrige, især ikke for en dansker der er vandt til at spise rugbrød. Men det kan der dog rådes lidt bod på ved at tilsætte kerner til risene inden man damper dem. Man kan også købe brune ris, men det er jo godt at kunne lave lidt variation i det.

Lidt mere drys til ris, den ene er med laksesamg, den anden er med krabbesmag og de kommer begge fra Hokkido.

Beklager, men jeg er kommet til at vende billederne forkert. Det er færdig ris med Kama-meshi. Det er en blanding med kød,grøntsager og sovs som man tilsætter ris inden man damper dem. De fåes med flere forskellige smag. Jeg bruger dem tit og det er blevet en af mine favoritter.

Færdigdampet ris med kama-meshi, man tager bare lige en ske og blander det godt med risene og de er klar til servering.

Alle japaner vasker deres ris inden de dampes, gerne 3-4 gange for at få alt støvet væk. Hvide ris er egentlig brune ris der har været igennem en maskine for at fjerne den brune skal og det er det støv man vasker væk. Når risene er vasket hældes blandingen forsigtig i og fordeles forsigtigt over risene, ikke noget med at begynde at røre rundt, det er fy-fy det gør man først når risene er færdige.

2 forskellige kama-meshi. Om efteråret kan man få nogle med kastanier i og de er virkelig bare godt. Så behøves man ikke andet end bare ris og kastanie kama-meshi.


Det kan være noget af en omvæltning at komme fra Danmark til Japan og skal have et liv og en hverdag til at hænge sammen.
Det bliver så bestemt ikke bedre første gang man tager en tur rundt i supermarkede.
Et er at man ikke kan læse hvad der står på varen, det andet er at mange varer er meget anderledes end det man er vandt til og mange ting har man måske slet ikke set før.
Jeg har bestemt mig for at lave nogle indlæg om fødevare som er special for Japan og som kan kan være svære for udlændinge at finde ud af hvordan man bruger. Det er ikke alt jeg selv har lært at bruge endnu, men der er dog ting jeg er blevet meget glad for og som jeg synes smager virkelig godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar