Translate

torsdag den 7. juli 2011

Ny sushi trend.

Da vi sad og så nyheder i går aftes var det et indslag oppe fra Tokyo om en ny slags sushi der er begyndt at blive populær, især hos kvinder.
Normalt er sushi jo lavet med rå fisk, men nu er nogle begyndt at lave det med råt kød istedet for. Det er kyllinge, okse, heste og svinekød der bliver brugt. Ham der lavede det havde allerede 4 restauranter og han overvejede om han skulle åbne restauranter i andre byer end bare Tokyo.
Jeg kan ikke rigtig gøre op med mig selv om det er noget jeg har lyst til at prøve, normalt er jeg ikke så meget til rå, utilberedt mad undtagen når det kommer til grøntsager. Jeg kan godt spise sushi og sashimi, fordi det er fisk og mere fordøjligt, men jeg ved ikke rigtig med sån en luns af oksekød eller hestekød. Hestekød kan man finde en hel del restauranter der sælger, men jeg har endnu ikke set det til salg i et supermarkede, måske fordi jeg ikke kommer de rigtige steder. Jeg har 1 gang smagt hestekød og jeg synes mest af alt det minder om oksekød ellers gør jeg ikke så meget i kød udover fisk og kylling.
En anden grund til jeg ikke kan finde ud af om jeg har lyst til at prøve er at der lige har været en kødskandale hvor 4 mennesker døde efter at have spist råt kød på en Koreansk barbeque restaurant. I koreansk mad har de en ret det minder en hel del om tatar. Råt hakket oksekød med en æggeblomme og det blander man så sammen og spiser. Kødet var fordærvet og der var mange der blev syge og 4 endte altså med at dø. Vi har også tit været på koreansk barbeque restaurant, men vi bestiller aldrig den ret, desuden er det en anden kæde vi bruger der er lidt dyrer end den uheldige restaurant. Vi snakkede meget om det lige da det kom frem og nogle restauranter er alt for billige og man burde kunne sige sig selv at de ikke har råd til at købe kød af en bedre kvalitet. På den uheldige restaurant koster alting cirka 100 yen (omkring 5 kr), mens den restaurant vi altid benytter koster det omkring 300 yen.
Standarten i et japansk køkken er meget høj især steder der sælger sushi og sashimi fordi det er råt kød. Jeg vil fortsat blive ved med at spise sushi og sashimi, men jeg ved ikke rigtig med det andet, men hvis jeg prøver skal jeg nok fortælle alt om det.

2 kommentarer:

  1. man er da nød til at prøve for at kunne snakke med om det, så hop ud i det,det kan da alder højst
    blive en gang tynd mave

    SvarSlet
  2. ja ja, det er godt med dig far. Det er bare fordi du sidder i sikker afstand hjemme i Danmark, du vil jo ikke engang spise almindelig sushi ;-)

    SvarSlet