Translate

søndag den 24. juli 2011

Kimono.

Jeg har fået en forspørgelse om jeg vil fortælle lidt om kimonoer og selvføldig vil jeg det. Egentlig ved jeg ikke ret meget om kimonoer. Idag bliver de mest brugt til speciale lejligheder, som brylluper, tecermonier og andre festligheder. Der findes mange forskellige kimonoer alt efter årstid og hvad de skal bruges til. Der er mange lag i en kimono og det er umuligt at tage den på alene og så få den til at sidde ordneligt, man skal have hjælp af en profesional kimonopåklæder og frisør.
Inspirationen til kimonoer kommer egentlig fra den kinesiske klædedragt, her i Japan kommer størstedelen af kimonoer fra Kyoto og det er da også der man kan finde flest der stadig går klædt i dem. Jeg vil ikke sige jeg ser nogen i en kimono hver dag, men jeg ser det rimelig tit og de er rigtig flotte.
Prisen på en kimono og alt det tilbehør er meget dyr mellem 50.000 kr til 100.000 kr, selvføldig kan man også få nogle er er billigere men så er det ikke fest kimonoer og de er gerne 2. håndskimonoer.
Jeg har prøvet at være fuldt påklædt i en kimono, det tog 1 time at få hele udstyret på og det er meget svært at trække vejret fordi man har op til 7 lag på indenunder.
Som sagt ved jeg ikke så meget om kimonoer og dens historie, men jeg har fundet en side der fortæller rigtig godt om kimonoer og hvor der er nogle billeder. Så kig med her http://da.wikipedia.org/wiki/Kimono

Hvis der er andre der har spørgsmål om Japan og livet i Japan er de meget velkommen, så skriv endelig og spørg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar