Translate

søndag den 21. april 2019

Izu-Kogen, tunnellen af kirsebærblomster.

Selv om jeg har forladt Japan for en stund og nyder det helt fantastiske påskevejr herhjemme i Danmark for første gang i 9 år så synes jeg ikke I skal snydes for nogle flere anbefalingsværdig steder at se på kirsebærblomster hjemme i Japan. Selv om de nu er afblomstret i Kanto området kan man stadig se dem oppe i det nordlige Japan, i Tohoku området. Jeg tror stadig det er lidt for tidligt på Hokkaido, men om et par uger eller 3 så er det nok ved at passe.
Jeg holder meget af halvøen der hedder Izu, af flere forskellige grunde. Her er smukt, der er mange gode onsen ( spa/varmekilder ), maden er virkelig lækker især hvis man er til fisk og skaldyr og naturen er helt enestående i dette område. Hele Izu halvøen er en såkaldt Geo-park. Hele området er skabt af undersøiske vulkaner der ved udbrud har skubbet landjord op for millioner af år siden og derved har skabt det der i dag er Izu-halvøen. Det giver nogen områder med helt fantastiske klippeformationer, især i kystområderne. Og for et natur og udendørs menneske som jeg kan det næsten ikke blive bedre. Desuden er det nemt og hurtigt at nå derned fra Yokohama. Vi tog Super Odoriko som er et ekspres tog der ikke stopper mellem Yokohama og Atami, så det tog kun lidt over 1 time at nå til Izu-Kogen. Super Odoriko kører helt ned til Shimoda der ligger i det sydlige Izu. Men vores stop og langt de fleste andre passagere var altså Izu-Kogen. For her næsten lige uden for stationen ligger en 3 km lang strækning med store gamle kirsebærtræer på begge side af vejen. Træerne er så store at de danner en tunnel langs vejen. Stedet er kendt over hele Izu-halvøen og folk kommer langvejs fra i de dage træerne står i blomst. Det er et meget idyllisk sted. Selve byen er ikke ret stor så vejen hvor træerne står er hovedvejen gennem byen omringet at et boligkvarter. 
Izu-Kogen er mest kendt for sine resort hoteller og sommerhuse ejet af de rige i Tokyo der kommer her når heden bliver for meget om sommeren. Desuden er der et bamse museum ( jeg har aldrig besøgt det ) som skulle være ret populært hvis man rejser med børn. Og så er der Jogasaki kysten som er et af de her fantastiske steder hvor man virkelig kan se hvordan klipperne er skubbet op af vulkanudbrudene for millioner af år siden. Det er et virkelig dejligt sted at gå ture og nyde havet og klipperne som man kan gå rundt på, men husk solidt fodtøj til det formål. Første gang jeg kom der havde jeg sandaler på og det var SÅ upraktisk. 
Jeg har i forvejen mange grunde til hvorfor jeg holder meget af Izu og nu har jeg fundet endnu en. Kirsebær tunnellen i Izu-Kogen.










Ingen kommentarer:

Send en kommentar