Translate

lørdag den 6. april 2019

Kirsebærblomster i Tokyo.

For et par uger siden var jeg en tur i Tokyo. Jeg havde en fridag og vejret var godt, så jeg besluttede mig for at tage til Tokyo og gå en tur. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har været i Tokyo bare for at gå rundt og hygge. Kirsebærblomsterne var endelig begyndt at springe ud efter nogle dage med varmt vejr, op til 21 grader. De var da også sprunget ud nogen steder, men de var ikke sprunget fuldt ud. Da jeg kun havde en halv dag valgte jeg at gå den populære rute på 5 km rundt om paladset, med en afstikkker op til Yaskuni shrine som ligger på det der svare til bagsiden af paladset. Jeg havde regnet med jeg ville besøge paladsets have, men jeg havde lige overset at den er lukket om mandagen. Men selv om det ikke blev til en tur i paladsets have var der nu stadig meget at se og opleve på turen rundt om paladset. 



Når man er nået cirka en kvart omgang rundt om paladset kan man på den modsatte side af vejen se National Teateret. Hvis man er interesseret i at opleve kabuki under en tur til Japan er det et godt sted at besøge. Man kan leje en engelsk audio sæt så man kan forstå hvad det erder foregår på scenen.
Der er en lille have foran National Teateret hvor der er flere store kirsebærtræer og de var alle sprunget ud.




Kirsebærblomsterne ved Chidorigafuchi var kun omkring 30 % sprunget ud, men der var allerede begyndt at komme mange mennesker og man kunne se mange mennesker der havde lejet en båd og sejlede rundt på voldgraven.

Yasukuni Shrine.
Lige efter Chidorigafuchi kommer man op til en stor hovedvej. Hvis man krydser gangbroen i stedet for at gå lige ud kommer man over til vejen der fører op til Yasukuni Shrine. Der er mange store og gamle træer her og det er da også disse træer der afgøre hvornår kirsebærblomsterne i Tokyo står i fuld flor. Der er ikke så mange kirsebærblomste på vejen op til Yasukuni, men når man kommer op i gården ved shrinet og museet så er der næsten ikke andet en kirsebærtræer. Heldigvis er der en del bænke man kan sidde så man rigtig kan sidde og nyde blomsterne.





Hvis man går om bagved Yasukuni og museet er der en lille have med en sø i midten. Haven er nem at overse hvis man står oppe ved museet og kigger ned for så ser det bare ud som om vejen fører ned til en udgang. Men der ligger en lille have med 4-5 store kirsebærtræer som er værd at gå ned og besøge. Der ligger også et lille tehus, men det er lukket af for offentlig adgang for at bevare det.





Vejret har været meget ustabilt de seneste par uger. Vi havde en uges tid med virkelig godt vejr, omkring 20 grader, hvor kirsebærblomsterne begyndte at springe ud. Men så pludselig styrtdykkede temperaturen og lå kun omkring 10-12 grader hvilken gjorde at kirsebærblomsterne gik lidt i stå med at springe yderlig ud. Nu er det blevet lidt varmere og nu er de sprunget helt ud og står i fuld flor og har gjort det det i en lille uges tid. At temperaturen gik så meget ned pludseligt har gjort at kirsebærblomsterne har stået længe i år. Det er cirka 2 uger siden jeg var i Tokyo og langt de fleste kirsebærblomster står endnu eller er føste lige begyndt at tabe blomsterne fordi det har blæst meget de sidste par dage, men der har ikke været nogen kraftig regn der har slået blomsterne i stykker. Jeg tror på kirsebærblomsterne godt kan holde et godt stykke ind i næste uge for der er ikke regn i udsigte kun godt vejr og solskind.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar