Translate

torsdag den 11. april 2019

Omiya Shrine og park.

Hvert år når kirsebærblomsterne springer ud forsøger min mand og jeg altid at finde et sted hvor vi ikke før har været når netop kirsebærblomsterne springer ud. Det bliver selvfølgelig sværer for hvert år og vi må længere og længere væk. I år var et af de steder vi tog her Omiya i Saitama. Jeg har en gang før besøgt Omiya Shrine, men det var om sommeren hvor der ingen kirsebærblomster var og for min mand var det første gang. Omiya er en af de store byer i Saitama hvor der bor mange mennesker der hver dag tager toget ind til Tokyo for at gå på arbejde. Så det er en by der er nem at nå til for der kører flere toglinjer mellem Omiya og Tokyo. 
Omiya Shrine ligger omkring 15-20 minutters gåtur fra stationen. Omiya Shrine hedder i virkeligheden Musashi Ichinomiya Hikawa Jinja, men da det er et rret langt navn kaldes det i daglig tale bare for Omiya Shrine. Det første der møder en er den store røde torii der står ved starten af en lang allé. Derefter kommer man ind til et mindre område hvor der ligger en admistrations bygning og nogle mindre shrines og hvor man vasker sine hænder inden man går op til hovedbygningen. For at komme op til hovedbygning skal man over en rød bro der går over en sø. Søen var ved at blive rengjort da vi var der, så den var helt tømt for vand undtaget i et lille hjørne hvor der var et par skildpadder der virkelig så ud til at savne deres sø. 




 Man kommer nu op til indgangen til hvoedbygningen. Den store røde Roumon som betyder port på japansk. Nogen gange kaldes de også for Shinmon, men det er forskelligt fra shrine til shrine. Jeg har altid fundet disse røde porte imponerende. Det er et virkelig flot bygningsværk lavet i træ ofte uden brug af søm eller skruer. Indenfor ligger selve hovedbygningen hvor folk beder, skriver ønsker på en såkaldt Ema som er en lille træplade man hænger op efter man har skrevet på den, køber alle mulige former for lykke amuletter eller køber omikuji. Omikuji er små pakker af sirlig foldet papir hvor på der står skrevet hvordan ens år vil blive. Især omkring nytår er det meget populært at købe omikuji. Hvis man trækker en omikuji med dårligt held på binder man den på en snor og efterlader den i shrinet i håb om at når den så bliver bærndt af munkene vil det dårlige held forsvinde.



Omiya Shrine kan dateres helt tilbage til år 473 og det er et af de store og vigtige shrine i Kanto området. Det er et meget populært udflygte sted da der i parken ved siden af er en lille zoo. Især om foråret når kirsebærblomsterne er i fuld flor valfarter folk til området fordi stort set alle træerne i parken er kirsebær træer og der er omkring 1000 træer.


 Omikuji med dårlig held.



Første gang jeg så det her havde jeg når sat mig ned på numsen. Jeg synes det var en yderst mærkelig ting at gøre, men det er faktisk meget normalt her i Japan. Nogle shrines tilbyder at man kan få sin bil renset åndeligt / fjernet dårlig karma eks hvis man har været involveret i en ulykke eller har fået ny bil og man ikke vil have der sker noget med den. Jeg kunne slet slet ikke sætte mig ind i den tankegang da jeg lige var flyttet herud. Jeg synes det var lidt for langt ud at bruge penge på sådan noget. I dag ser jeg det som en meget normal ting, selv om jeg inderst inde ikke rigtig tror på det 😉😉😉


Vi var der på en overskye dag og det var heller ikke særlig varmt, kun omkring 10 grader. Jeg var derfor noget overrasket over hvor mange der trods det havldårlig vejr stadig holdt Hanami  eller picnic under kirsebærtræerne. Men der var fyldt af mennesker alle vegne. Personligt synes jeg det var lidt for koldt til at sidde udenfor og spise. Desuden blæste det en del så det var stort set umuligt at undgå at få sand i maden. Jeg holder meget af at gå ture hvor der er mange kirsebær blomster, men de her picnic har jeg aldrig rigtig synes meget om.


Alle steder hvor der er mange kirsebær træer og folk samles for at holde hanami er der også endeløse rækker af madboder der sælger at fra yakisoba, takoyaki, okonomiyaki til kandiseret frugt. Selv om det dufter godt køber jeg aldrig noget ved sådan boder. Jeg stoler bare ikke helt på hygiejnen og så er jeg også nået skeptisk over for den måde maden bliver opbevaret på inden den tilberedes. Den ligger bare fremme i store poser og hvis det er dage hvor det er lunt og solen er fremme skal der ikke mange timer til inden det kan fremkalde en alvorlig omgang dårlig mave. Så jeg springer som regel over. Man er jo ikke smørrebrødsjomfru for ingenting.




Jeg kan varmt anbefale at besøge Omiya på en 1-dags tur hvis man er på ferie i Tokyo. Ud over Omiya Shrine er der også et tog museum i byen. Jeg har aldrig selv besøgt dette museum, men jeg har kun hørt godt om det, især hvis man rejser med børn. Det er også i Omiya at man finder Bonsai Village. Det er en samlign af store huse hvor ejerne har stor interesse i at dyrke bonsaier og har åbnet sit hjem for gæster. Hvis man er interesseret i have og træer er det et virkelig interesant sted at besøge. Jeg har selv besøgt flere af medlemmerne i Bonsai Village og nogen af dem har en virkelig imponeret samling af flotte bonsai træer. Nogen er kun til udstilling, mens andre sælges. Der er også et Bonsai Kunst Museum som er værd at besøgt. De har udstillinger og konferancer om alt inden for bonsai verden. 
Omiya kan nåes på under 30 minutter fra Tokyo og der er flere tog linjer der kører til Omiya station uden at man behøves at skifte tog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar