Translate

fredag den 26. maj 2017

Spørgsmål fra læsere.

Jeg har på det sidste fået en del spørgsmål fra læsere og jeg tænkte at det kunne være en ide at lave et indlæg med svar på de mest stillede spørgsmål for det kunne jo være andre havde ligende spørgsmål. 

Nok det mest stillede spørgsmål går på om jeg kan anbefale et hotel bestemte steder, mest Tokyo. 
Skal sandheden ud så har jeg aldrig boet på et hotel i Tokyo, jeg har ganske enkelt aldrig haft brug for det. Hvad angår hoteller i Tokyo kan jeg sige de er ikke billig. Man må vælge mellem at betale det det koster og være tæt på alting eller at bo ude i forstæderne hvor de kan være lidt billigere og så bruge tid på transport. 
Når min mand og jeg er nogen steder bestiller vi altid værelser på en ryokan fordi vi vil have mulighed for at gå i spa. 
Det er kun meget sjældent at vi bor på hotel. 
Når vi er i Kyoto bor i ofte på Royal Daiwa Hotel fordi vi oftes mødes med min svigermor som er medlem af den hotelkæde og derfor kan få en del rabat og point til senere ophold. Det er et upper business class hotel der ligger cirka 10 minutter fra stationen og de har en rigtig lækker morgenmad buffet med både japansk og western mad. 
Der ud over går vi mest efter hoteller hvor vi kan få rabat eller fordi det er en pakkerejse der indholder hotel og transport. Når det er sådan nogen pakkerejser er det ofte kædehoteller i den billige ende man overnatter på. 
For os er det helt fint. Både min mand og mig har aldrig haft hang til luxushoteller. Så længe der er en seng og bad/toilet så er der alt vi skal bruge. Vi skal ikke bruge tiden på hotellet men vi vil ud og se noget derfor har vi aldrig brugt særlig mange penge på dyre hoteller hvilket også er grunden til at jeg aldrig har anmeldt hoteller her på siden. 
Jeg har ofte skrevet om de ryokan vi har boet på fordi der er noget specielt ved deres spa og fordi man får noget virkelig lækkert mad. 
Så når det kommer til hoteller er dit bud lige så godt som mit. 

    Indgangen til den ryokan vi boede på 
    i Ise. 


Et andet ofte stillede spørgsmål går på restauranter. Hvor kan man spise hvad og hvor er de bedste restauranter. 
Alene i Tokyo er der over 20.000 restauranter og jeg har kun spist på meget få af dem da jeg ikke kommer til Tokyo så tit. 
I en hverdag med arbejde og huslige opgaver er det ikke så tit vi har tid og overskud til at tage ud og spise. Oftes hvis vi gør er det på restauranter i området hvor vi bo og her ligger mest billige familie restauranter. 
Jeg er uddannet smørrebrødsjomfru og laver derfor heller end gerne selv mad. 
Derfor er jeg ikke så god til at anbefale restauranter og gør det kun meget sjældent, men jeg er til gengæld rigtig god til hvordan man laver japansk hverdagsmad. 
Hvis man klikker sig ind på kategorien japansk mad og opskrifter finder man da også kun meget få anbefalinger på restauranter. Langt størstedelen af det mad og opskrifter jeg ligger ud er japansk hverdags mad som jeg selv har lavet og vi ofte spiser. Hvis der er interesse for det vil jeg gerne begynde at gøre mere ud af den for det er nok en af de kategorier jeg har forsømt en del. 
Er der det ????

    Sukiya er en japansk kæde-restaurant
    der servere gyodon ( ris med oksekød) 


En tredje ting jeg ofte bliver spurgt om er hvordan man kommer til Japan. 
Er spørgsmålet ikke uddybet mere end det kan jeg godt være fræk at svare med fly fra Kastrup 😉😉
Jeg ved godt det nok ikke er det der menes, men det er lidt svært for mig at finde ud hvad der menes når det ikke er uddybet nærmere hvad man gerne vil herude. 
Så til at starte med; skal man være her mindre end 3 mdr behøves man ikke noget visa. 
Skal man være her mere end 3 mdr skal man have et visa. Hvilket visa man skal have afhænger af hvad man skal herude. Man får sit visa ved at henvende sig til den japanske ambassade i København. De ved også hvilket papirer du skal medbringe for at få det visa du skal bruge. 
Er man her som studerende vil det sted man skal studere ved kunne hjælpe med bolig. 
Det samme gælder hvis man skal udstationeres via sit arbejde. Ofte vil aftalen også omfatte bolig der stilles til rådighed i den periode man er her. 
Det er nok de 2 nemmeste måder at komme til Japan på i længere tid. 

Så er der dem der gerne vil flytte herud og finde arbejde i håb om at kunne blive herude. Det er en hel del sværer, men ikke umulig. 
Det kan være svært at finde en bolig, hvis man ikke lige har råd til at bo på hotel. 
Mange boligforeninger er ikke så vilde med at udleje til udlændinge fordi de er bange for at de render fra regningen. Desuden er økonomi også et spørgsmål og hvis du ikke kan bevise du har en stabil indkomst kan det også blive et problem og hvis du ikke har noget arbejde har du ikke en stabil indkomst. 
Det bedste bud på et længerevarende sted at bo er de såkaldte gaijin-huse. Det er huse med værelser der udlejes til udlændinge. Oftes lejer du et værelse og deler udgifterne med de andre beboere. 
Priserne variere meget alt efter hvor de ligger. 
Vil man søge et job på lige fod med andre japanere skal du have bestået en japansk sprogprøve. De fleste jobs som udlændinge også kan søge kræver at man har bestået prøven på niveau 2 hvilket svare til buisnesse niveau, så det er ret højt. 
Der er kun meget få jobs du kan få uden denne prøve og det er som sproglærer nærmere betegnet engelsklærer. Her behøves du ikke at kunne japansk, men de ser gerne at du har en form for undervisnings uddannelse, især hvis det er universiteter og private skoler du stiler efter at undervise på. 
Jeg underviser som privat lærer i engelsk og dansk, men det vil jeg ikke anbefale med mindre man bor sammen med en der har en stabil hovedindkomst. Det variere meget fra mdr til mdr hvad jeg kan tjene. De elever jeg har har selvfølgelig ret til at stoppe uden varsel og jeg har ret til at sige at jeg ikke kan undervise dem hvis jeg føler vi af en eller anden grund ikke kan så godt med hinanden. Det har jeg i de 3 år jeg nu har undervist kun gjort 1 gang. 
Desuden kan det være at nogen kun har tid 1 gang om måneden, mens andre gerne vil mødes hver uge. 
Så det er i den grad en meget ustabil måde at arbejde på og ikke en måde du kan tjene nok til en husleje på. 
Så hvis du kommer herud for at finde arbejde skal du have en rimelig stor opsparing i baghånden du kan bruge indtil du finder noget. 
Et andet spørgsmål i samme forbindelse er hvor mange penge man skal have med.
Jeg ved det ikke. Det kommer an på hvor du vil bo og arbejde. Storbyerne er selvfølgelig dyre at bo i frem for landområderne. Nogen mennesker har et stort forbrug til mad, tøj, cafebesøg andre har et lavt forbrug og da vi alle er forskellig på det område er det virkelig svært at vurderer hvad er en passende opsparing at have i baghånden. Men Japan er ikke det billigeste land i Asien. Nogen priser er ligesom hjemme i Danmark, bolig og en tur i biffen. Andre ting er billigere, så som visse fødevare og offentlig transport. 

Det er nogen af de spørgsmål jeg oftes bliver spurgt om og jeg håber mine svar kan bruges. Om ikke andet så til at komme vidre i den rigtige retning. Jeg vil rigtig gerne forsøge at svare på folks spørgsmål i det omfang jeg har viden til det, så bliv endelig ved med at stille spørgsmål når I har nogen. 


2 kommentarer:

  1. Meget gerne japansk mad :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Calmlund,
      Tak for din kommentar.
      Det vil jeg gøre noget mere ud af i fremtiden.

      Slet