Translate

onsdag den 3. maj 2017

Kirsebærblomster og Mt. Fuji.

Det har længe stået på min japanske bucket list at besøge Arakurayama Sengen Park i Fujiyoshida by, Yamanashi. Men krævende som jeg er skulle det være på et helt specielt tidspunkt, nemlig når kirsebærblomsterne stod i fuld flor. Og i år gik det hele endelig op i en højre enhed, vi havde begge fri, kirsebærblomsterne var på sit højeste og vejret var klart. Så afsted til Yamanashi og en oplevelse der overgik mine forventninger. Yamanashi ligger 2 1/2 times kørsel fra hvor vi bor så vi kørte hjemmefra ved 8-tiden. Vi havde snakket en del frem og tilbage om hvor vidt vi skulle tage toget eller bilen, men det endte med bilen fordi så kunne vi stoppe når og hvor vi har lyst og vi kunne høre musik på vejen der over. Desuden er Yamanashi et sted hvor der er længere mellem tog og bus end her i Yokohama og det gad vi ikke at være afhængig af. 

Men efter cirka 2 timers kørsel nåede vi frem til Fujiyoshida by. De var helt klar på at mange ville komme til byen nu kirsebærblomsterne var sprunget ud så byens store sportsplads var inddraget og omdannet til parkeringsplads, hvilket var rigtig dejligt så vi ikke skulle bruge tid på at køre rundt og finde parkering. Der var endda gratis bus fra parkeringspladsen op til parken selv om vi hurtig fandt ud af at det var i gå afstand. 
Arakurayama Sengen park er ikke særlig berømt blandt japanerne, men blandt udlændinge og turister er det et stort trækplaster. Og man kan virkelig godt undre sig over hvorfor japanerne selv ikke kender til dette sted for her er et fantastisk udsyn til Fuji og hele parken er fyldt med kirsebærblomster om foråret. Ikke engang min mand kendte til stedet. Da jeg for et par år tilbage første gang begyndte at snakke om stedet og viste ham nogle billeder troede han faktisk først det var et redigeret billede sat sammen af 2 forskellige billeder, men jeg blev ved med at holde på at det var det ikke. Så med lidt GoogleEarth fik jeg ham endelig overbevist om at stedet rent faktisk fandtes. 

Men vel ankommet til parken begyndte vi at gå op mod toppen. Første stop er den røde torii der hvis man vender sig om kan se Fuji ligge lige i midten. Derefter fortsætter man op til et mindre shrine og derfra op til det alle kommer efter. Udsigten med Chureito pagoden i forgrunden og Fuji i baggrunden omringet af et hav af lyserøde kirsebærblomster.
Der var proppet med mennesker, hvilket vi egentlig også havde forventede og langt størstedelen var udenlandske turister. Men sikke en udsigt. Det overgik virkeligt hvad jeg havde forventet. Billeder kan fortælle meget, men nogen gange kan billeder ikke leve op til virkeligheden. At stå der foran Fuji med pagoden og kirsebærblomster er noget jeg aldrig vil glemme. Det er noget man er nødt til at opleve for at forstå. Jeg har haft mange oplevelser i Japan, men den her er nok det der har slået benene mest væk under mig.
Jeg tror vi var her i et par timer alt i alt for udsigten var simpelthen så flot at vi bare sad på en bænk og nød udsigten ud over Fujiyoshida by og Fuji inden vi bestemte os for at det var tid til at komme vidrer og se nogen andre steder nu vi var kørt herover. 

Billederne fra første del af turen kan du se nedenunder. Jeg håber de kan give dig en fornemmelse af hvor flot en oplevelse det var.


 På vej op til den røde torii. 

 Den røde torii.

 Fuji og kirsebærblomsterne.

 Fuji og kirsebærblomsterne.

 Fuji, Fujiyoshida bu og kirsebærblomsterne.

 Chureito pagoden og kirsebærblomster.

 Lanterne og kirsebærblomster.

 Det folk kommer efter. Chureito pagoden, Fuji og kirsebærblomsterne.

 Hanami under kirsebærblomsterne med udsigt til Fuji.

 Udkigspunktet som alle bare skal hen til. Her har man også klart 
den absolut bedste udsigt hvor intet blokere.

 Jeg bliver bare aldrig træt at Fuji og kirsebærblomster.

 Hanami.

 Fuji gennem den røde torii.

Kirsebærtræer på vej tilbage til parkeringspladsen.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar