Translate

onsdag den 29. april 2015

Yosemite National Park.

Yosemite National Park er en af de mest berømte parke i USA og mange betegner den også som den flottest af alle parker. Da Yosemite er den eneste national park i USA jeg har besøgt kan jeg ikke rigtig udtale mig om hvorvidt det er sandt eller ej, men jeg har en opfattelse af at Yellowstone også er et helt fantastisk sted. Yosemite er en del af det skov og bjerg område der hedder Sierra Nevada.
Sierra Nevada strækker sig over 650 km og dækker et område på 63.100 km2 så det er virkelig enorme områder. Yosemite National Park udgør 3081 km2 hvilke er næsten lige så stort et område som Fyn. For at forstå hvor stort et område Sierra Nevada er kan jeg fortælle det er større end Danmark der dækker et område på 42.915,7 km2 ( uden Grønland og Færøerne ).
Yosemite blev skabt for over 10 millioner år siden da is begyndte af presse de bjerge der udgør Sierra Nevada op. Det har taget millioner af år at skabe det vidunder der idag er Yosemite.
Længe før den hvide mand ankom til USA boede der indføte amerikanere i området. Det er Ahwahnechee folket der er tæt beslægtet med Southern Sierra Miwak folket og som har bot i området i over 7000 år.  Yosemite er også navnet på en indianer-stamme og på Miwok-sproget betyder Yosemite "der er dræbere blandt dem". Nok ikke lige det første man tænker på når man høre ordet Yosemite.
Yosemite National Park blev oprettet den 1 oktober 1890, så de har 125 års fødselsdag i år.

 Velkommen til Glacier Point.

Glacier Point er et udkigs punkt i Yosemite. Det ligger i en højde af 2199 meter og der er en fuldstændig fantastisk udsigt når man når hele vejen op. Vi var ekstrem heldig fordi normalt er vejen op til Glacier Point lukket af sne indtil midten/slutningen af maj. Men vejret har været meget varmt og der er i år kun faldet halvt så meget sne i bjergene som der plejer så vejen op til Glacier Point blev åbnet 1 mdr. tidligere end normalt. Vi havde dog heller ikke nogen problemer med at køre op andet end at det var en meget snoet og snæver vej og det kunne godt være lidt hår rejsende når vi skulle passere nogen af de store amerikanske autocampere fordi der var ingen autoværn og der var bare flere 100 meters frit fald hvis man tippede ud over. Normalt har jeg det helt fint med højder, men her kunne jeg altså godt mærke jeg ikke var helt tryk, nok mest p.g.a det manglende autoværn.

 Half Dome.

Men når man så kommer op og ud til udkigs punktet er det første man ser Half Dome. Det er en kæmpe granit klippe der fra bunden til toppen er 1444 meter. I sommerhalvåret kan man faktisk klatre op på toppen af Half Dome. Det er en heldags hike men mange vælger at gøre det over 2 dage simpelthen fordi det er virkelig krævende. Især den sidste del som er næsten lodret og man klatre via en stige lavet af kabler. Men når man begynder at komme op i de der højder og med sådan en klippe så er det altså ikke for tøsedrenge og nybegyndere.

 Half Dome.

Når man når op til udkigs punktet og kigger ud over det hele kan man ud over Half Dome også se Yosemite Falls , Vernal Fall, Nevada Fall og Clouds Rest.

 Half dome.

 Den overhængende sten og Yosemite Falls.

Jeg har set en del billeder af folk der står ude på den overhængende sten og jeg tænker hver gang sikke st sus i maven det må give. Desværre må man ikke gå der ud mere hvilket jeg var ret skuffet over. Jeg ville virkelig så gerne have stået ude på den sten, men jeg måtte nøjes med at stå og kigge ud på den i stedet for. På den anden side kan jeg også sagtens forstå at de fra parkens side ikke vil have at folk går derud. Det er jo et ret oplagt sted at begå selvmord, hvis er det man vil.

 Tunnel View.

Tunnel View er et andet udkigs punkt i Yosemite. Det ligger nede i Yosemite dalen så det er langt mere fremkommeligt end Glaciet Point. Tunnel View blev skabt for 1 million år siden da is og sne med en tykkelse på op til 1200 m i en nedadgående retning skabte den U-formet dal der idag kaldes for Tunnel View. Ude til venstre ligge El Capitan, i midten og i baggrunden kan man se Half Dome og ude til højre kan man se Bridalvail Fall.

 El Capitan.

El Capitan er en monolit granit klippe. Monolit betyder af det er en klippe eller sten der har løsrevet sig fra en bjergkæde eller større klippe. Men El Capitan er enorm i sig selv. Fra bunden til det højeste punkt er der 900 meter. El Capitan er meget berømt bland folk der kan lide at klatre. Er man mere til hiking kan man nå toppen af samme stig som til Yosemite falls og derefter gå mod vest.

 Bridalvail Fall.

Yosemite vrimler med vandfald. Når der er vand i alle vandfald er der 21 i alt. Nogen kan man kun se om foråret når sneen smelter. Det største vandfald er Horsetail Fall med 640 meter. Det ligger på østsiden af El Capitan, men det er et af de vandfald man kun kan se om vinteren og foråret når sneen smelter. Da vi var der var det allerede udtørret fordi der ikke er kommet ret meget sne i år. 
Bridalvail Fall er et af de vandfald der flyder året rundt og det er 188 meter. 
Ahwahnechee indianerne tror på at der her bor en hævngerrig ånd der vogter over indgangen til dalen og dem der er på vej ud af dalen må ikke kigge direkte ind i vandfaldet ellers vil de blive forbandet. De troede også på at hvis de indåndede tågen fra vandfaldet ville de have en større chanche for at finde en ægtefælde.
Jeg kunne godt se da vi var der at der ikke har været meget sne for der var ikke nær så meget vand i vandfaldet som jeg har set på andre billeder og jeg kunne også høre flere amerikanere der åbenbart kommer der ofte sige at der er ikke meget vand i vandfaldene i år i forhold til hvad der plejer at være. Men uanset hvad synes jeg nu stadig det var et flot vandfald.

 Yosemite Falls, den øvre del.

Yosemite Falls er det største vandfald der er vand i året rundt. Det består af 2 vandfald og man taler ofte om øvre eller nedre del. Kaskaderne af vand mellem de 2 vandfald kan ikke ses fra Yosemite dalen. Men både den øvre og nedre del kan ses fra dalen og man kan uden besvær komme hel til den nedre del af vandfaldet. Vil man op til den øvre del kræver det en hiking tur på 5,6 km og det skulle efter signe være en ret så stejl tur.

 Yosemite Falls, den nedre del.

 Yosemite Falls, den nedre del.

Den nedre del af vandfaldet er meget nemt at nå. Det tog os 20 minutter at gå der hen. Og hvis man er så heldig at overnatte i Yosemite Lodge er det stort set lige bag ved hytterne.

 Mariposa Grove med kæmpe sequoia træer.

I den sydlige ende af Yosemite ligger Mariposa Grove som er kendt for sine kæmpe store sequoia træer. Sequoia træer er ret specielle fordi de aldrig stopper med at vokse og derfor er blandt nogen af de største træer i hele verden. Normalt er ild træers værste fjende med sequoia træer kan overleve selv ild. Barken på et sequoia træ kan være op til 90 cm og det er derfor det kan overleve ild. Hvert 15-20 år brænder man faktisk skovbunden af for affald i for af grene, blade og andet træaffald. Det kan faktisk hjælpe træeren til at kunne vokse endnu mere idet der så ikke ligger noget på skov bunder der hæmmer deres vækst. Vi kunne da også se flere områder der var blvet brændt af for at hjælpe sequoia træerne til at vokse endnu mere.

 Fallen Monarch 

Fallen Monarch er et af de første træer man støder ind i. Det er et træ der væltede for mange år siden og som har fået lov at blive liggende for at vise hvordan rod nette på et sequoia træ ser ud. Omkredsen af rod nettet er 4,5 meter.

 The bachelor and Three Graces.

Det er en gruppe på 4 træer der står tæt sammen. 3 af dem står meget tæt sammen og det 4. står lidt væk, men deres rod net er viklet så meget ind i hinandet at hvis 1 af træerne faldt ville det rykke de 3 andre med sig.


 Grizzly Giant.

Grizzly Giant er en af hoved attraktionerne i Mariposa Grove. Det er det 25. største sequoia træ i verden. Det er 63,7 meter højt og menes at have en alder af 1800 år.

 Pioneer Center.

Ikke så lange fra Maripose Grove ligger Pioneer Yosemite History Center. Det er en samling af nybygger huse der er over 100 år gammel. Om sommeren er der meget mere live på steder da man kan køre i heste vogn og der er mennesker der er klædt ud som folk der levede i den periode og folk valfartede her til i håb om at blive rige ved at finde guld.
Der var en ret speciel grund til at jeg så gerne ville stoppe her selv om det er uden for sæsonen og der derfor ikke foregår noget her. Da jeg var lille læste min mor Det Lille Hus på Prærien for mig og det er et af de absolut bedste barndoms minder jeg har og selv den dag idag er jeg stor fan af Laura Ingalls Wilder og alt hvad der minder om noget fra den tid har min store interesse. Husene her er som taget ud af hendes bøger så jeg var bare nødt til at se det for at få en bedre fornemmelse af hvordan de boede.


 Den overdækket bro der fører ned til Pioneer Center.


Wawona Hotel.

Wawona Hotel er en historisk bygning og hotel der ligger inde i Yosemite National Park og det har lagt her siden 1860. 

Vi brugte kun 2 dage i Yosemite. Hvis man bare vil se de berømte steder er det nok. Men for et natur menneske som mig var 2 dage alt for lidt. Jeg kunne sagtens have brugt hele vores ferie på kun at være i Yosemite. Jeg ville ønske vi havde haft tid til at hike og komme væk fra hvor alle de andre tourister er. Der er mange hiking stier i Yosemite og mange af dem er ret krævende og tager tid. Men det er et fantastisk sted og jeg ville så gerne have oplevet noget af den mere vilde natur som jeg ved Yosemite også har. Jeg håber virkelig jeg en dag kan vendt tilbage og være der i længere tid og hike rundt i parken. Det kunne være en oplevelse ud over det sædvanlige som jeg virkelig gerne vil have.
Jeg har i den grad tabt mit hjert i Yosemite, fra bjergene til skovene og ikke mindst vandfaldene. Selv om vi kun så en meget lille del af parken i forhold til hvor stor den er så kan jeg godt forstå uden at have noget at samligne med at mange siger det er en af de flotteste parker i USA. Der findes mange national parker i USA og jeg synes helt klart man skal besøge den hvis man har muligheden. Nogen er mere berømte end andre men det gør dem ikke mindre storslående. Det giver en ide om hvor stort alt ting i USA virkelig er. Jeg har altid tænkt folk nok overdrev når de sagde det, men jeg ved nu efter selvsyn at mange ting i USA bare er størrer også i Yosemite.
Det koster 30 dollars at komme ind, men billetten gælder i 7 dage uanset hvilken indgang man benytter så husk at gemme bonnen det er nemlig den du skal vise for at komme ind igen. 
At ser billeder fra Yosemite kan slet ikke samlignes med at være der selv. Idag hvor man kan redigere billeder så ingenting ligner en hel masse kan ødelægge en oplevelse og gøre det noget så skuffende når man så ser det i virkeligheden. Men i Yosemite tilfælde kan selv de flotteste billeder ikke give en fornemmelse af hvordan det er i virkeligheden. Jeg kan kun varmt anbefalde at man planligger en tur til Yosemite hvis man planligger at tage til Californien.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar