Translate

torsdag den 9. april 2015

Fodspa i Yugawara.

Når man går og hiker så meget som vi gør kræver det også en del fodpleje. Jeg bruger ofte tå spreder efter mine fødder har været lukke inde i et par støvler hele dagen. Jeg har også en træ rulle til at massagere mine fødder med, men det bedste er nu alligevel et ordneligt fodspa. Herhjemme plejer jeg bare at sætte fødderne i en bajle med varmt vand, slibe dem godt bagefter og smørre dem ind i forcreme. Men en gang i mellem når vi er i Yugawara eller på de kanter stopper vi ved et lidt specielt spa. Et spa kun for fødder. Det er et udendørs spa og det er indrettet med flere forskellige små bassinger der hver er fyldt med forskellige sten. Filosofien er at når man går rundt på de forskellige sten trykker de på forskellige punkter under fodden og det skulle efter signe være godt for de indre organer plus at det er rigtig god massage for fødderne. Det er en gammel form for japansk og kinesisk behandlings former. Det kan vel minde lidt om zoneterapi hvor man bliver trykket forskellige steder under fødderne. Om det faktisk har en virkning eller ej kommer vel an på hvor meget man tror på det, men uansset hvad så føles det rigtig dejligt. Personligt tror jeg på at der er en sammenhæng fordi nerver på en eller anden måde forbinder alt i vores krop og hvis man har ondt et sted påvirker det ofte andre steder i kroppen. Idag bliver man proppet med en masse piller bare der er det mindste i vejen. Ikke alt men ofte kan det ændres med små simple livsstils ændringer, men da mennesker er vanedyr kan det for mange virke uoverskueligt at skulle ændre og tillægge sig nye vaner også selv om det kan spare en for en masse hovedpiner. Mange gange er det også svært at holde fast i de nye vaner og man falder desværre hurtig tilbage i de gamle kendte vaner. Jeg synes her det er vigtig at huske på at Rom blev ikke bygget på en dag og det tager tid at sætte sig ind i nye ting, men hvis man gidder kan det jo ende med at være det bedste man længe har gjort. Så vær åben for nye ting også at soppe rundt på små skarpe sten.
 Store runde sten. De skulle efter sigende have en god effekt
for knogler og led samt fødderne. Og efter min mening
balancen. Prøv at stå på 1 ben i vand på en rund sten. 
Ikke helt så nemt som det lyder.

 Små runde og skarpe sten. De skulle efter signe være godt for 
leveren og øjnene.

Mellemstore runde sten. De skulle efter signe være godt for 
nyren og øerne. Det her er min ynglings at gå rundt på
de massere fødderne så godt.

 Boblebad, godt for velværet generalt.


Det hele ligger på en bjergside så det er naturligt kildevand. Noget af det er temperaeret og noget af det er virkeligt varmt. Desuden er der også et lille bassin med koldt vand. Området er bygget op som en lille park og det er bare så hyggeligt at være det og man kan rigtig nyde naturen.
Så vidt jeg ved er det her fodspa det eneste af sin art i Japan for jeg er aldrig stødt på noget ligende og jeg har efterhånden besøgt en hel del spa rundt omkring i Japan. Det er bare en skam det ikke lige ligger i nærheden af hvor vi bor for så havde jeg besøgt det en hel del mere. Så jeg må nøjes med en balje varmt vand indtil vi kan komme afsted igen. Men det er jo heller ikke det værste.

Har du nogen gode fodpleje tips du gerne vil dele så skriv endelig :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar