Translate

onsdag den 2. maj 2012

Lotus



I japan spiser man lotus. Det er en slags rodfrugt og det smager faktisk rigtig godt. I starten da jeg lige var kommet herud vidste jeg ikke havd det var eller hvordan man tilberedte den. Men med lidt hjælp fra svigermor har jeg nu fået et par tips om hvordan jeg kan bruge den. 1 lotus rodfrugt 1 rød chili 2 spsk hvide sesamfrø 1 spsk sesam olie 1 spsk sake 1 tsk sukker 1 1/2 spsk soya 1tsk mirin eddike Skræl lotusen og skær den i tynde skiver, som ligges i eddike blandet med vand for at trække bitterheden ud (jeg synes ikke den er bitter, men det er jo smag og behag) Skær chili i tynde skiver. Varm sesam olie i en pande og steg lotus indtil de begynder at blive lidt gennemsigtig. Tilsæt chili, sake, sukker og mirin og lad det simre ved svag varme indtil væsken er væk. Tilsæt sesam og server. Det er ment som tilbehør til fisk eller kød og er ikke en ret i sig selv. Det kan spises både varmt og koldt, men jeg synes det smager bedst når det er koldt. Jeg ved ikke om man kan få lotus hjemme i Danmark, jeg har aldrig set det. Måske man skal til storbyen eller i asiatiske forretninger for at finde det, men jeg kan varmt anbefale det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar