Translate

onsdag den 9. maj 2012

Sara Sawa Søen.





I japan er der mange skildpadder, de symbolisere et langt liv. De lever frit i naturen, hvor der er vand. Især i parker hvor der er søer, der nærmest falder man over dem. Men de virker ret lige glad, det er jo deres hjem så man må bare gå udenom.
Mange japaner mener man kan opnå et lange liv ved at spise skildpadde, man kan stadig finde steder hvor man kan få det serveret, men det er ikke så udbredt mere som for 50-100 år siden og man skal ind på gamle traditionelle japanske spise steder.
Da vi i feb. var i Hakone boede vi på et gammeldags japansk ryokan og da vi skulle have aftensmad, som selvføldig var traditionelt japansk viste det sig at en af retterne var skildpadde suppe. Det var først da min mand nærlæste menuen og sagde ååhh ååhhh og jeg spurgte hvad der var af det gik op for mig at jeg lige havde spist 2 spsk skildpadde suppe, jeg kunne have stortudet.
Jeg holder meget af skildpadder og synes alle skal total fredes. Skildpadder er ikke noget man spiser, det er verdens ældste dyr og mange arter er ved at uddø så man skal passe på dem. Det skal så lige siges det ikke var suppe lavet på en truet art, det var nok mere en af de meget almindelige som man kan se på billederne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar