Translate

lørdag den 12. juni 2021

Hase-dera og hortensiaer.

Næst efter Sugimotodera tempel er Hase-dera det ældste tempel i Kamakura, det blev nemlig bygget i 736. Hase-dera er søster tempel til et andet tempel i Nara af samme navn. Her i Nara i år 721 fandt munken Tokudo Shonin et stort kamfer træ hvor af han fik lavet 2 11-hovedet Buddha statuer. Statuen der er lavet af det nederste stykke træ står i templet i Nara og statuen lavet af det øverste af træet blev kastet i vandet med en bøn om at det skulle redde folk der hvor det skyllede op. 
15 år senere, i 736, skyllede Buddha statuen op på Nagai strand som ligger tæt ved Kamakura. Statuen blev bragt ind til Kamakura og Hase-dera blev bygget til ære for statuen. Statuen står der stadig den dag i dag i Kannon-do Hall som er hovedebygningen og man kan gå ind og se den. 
Buddha statuen er 9,18 m høj og dermed er den en af de største Buddha statuer skåret ud af 1 stykke træ i Japan. Statuen har 11 ansigter der alle har forskellige udtryk. I venster hånd holde Buddhaen en vase med lotus blomser og i højre hånd en stav. Det gør statuen ret unik for normal vil en Buddha statue holde en bedekrans i højre hånd. Fordi Buddhaen har 11 hoveder og derfor kan høre folks bønner i alle retninger er den kendt som Bamhjertighedens Buddha. 
Jeg kom egentlig til Hase-dera med det formål at se hortensiaerne som er plantet på skråningerne bag ved templet, men da jeg kom fandt jeg ud af at templet fejrede Buddhaens 1300 års fødselsdag ( hvis det er det korrekte ord at bruge ) og derfor var templet fint pyntet med store bønneflag kaldet Go-Shiki-Maku ( på japansk betyder go 5, Shiki betyder farve og Maku betyder gardin ). Så med de smukke blomster og solen der skinnede fra en næsten skyfri himmel gjore bare at Hase-dera virkelig viste sig af sin absolut bedste og flotteste side denne tidlige sommerdag. 

Hortensiaer nær indgangen.

Over  det hele gemmer der sig små statuer.

Kannon-do Hall med Go-Shiki-Maku. 
Måske virker billedet bekendt hvis du følger med på bloggens FB-side, det er 
nemlig samme bygning der er på cover-billedet fra dengang bygningen var rød
og ikke sort som den er nu. Personlig kunne jeg bedre lide det, da det var rødt.

Kamakura er efter japanske forhold en lille by på størrelse med Aalborg, selv
om det efter danske forhold ikke er en lille by. 
Byen er omringet af bjerge på 3 sider og havet. Så det er en by både for dem der 
kan lide vandring, strand og vand.

Yuigahama strand set oppe fra Hase-dera. Dagen hvor jeg var på besøg
var meget vindstille, men normalt er der fyldt med surfere og windsurfere.

Hvide hortensiaer på skråningen bag templet. 

Hortensiaer i alle regnbuens farver på skråningen bag 
ved templet.

Hortensiaer på skråningerne bag ved templet. 

Den smukkeste lyserøde hortensia. 

Shoin Hall og den smukke stenhave med høje slanke grantræer,
som jeg ikke kan finde ud af hvad hedder. 

Stenhaven ved Shoin Hall. 

Shoin Hall og haven. 

Jeg har efterhånden besøgt Hase-dera så mange gang at jeg ikke ved det præcise antal gange, men jeg elsker at komme her. Her er bare så smukt, templet, haverne og ikke at forglemme udsigten. Stedet er meget forskelligt alt efter hvilken årstid man kommer. Forårets kirsebær blomster, sommerens hortensiaer eller efterårets gyldne farver. Årstiderne gør det til en anderledes oplevelse hver gang jeg kommer her. Og selv om jeg allerede har været her mange gang så ved jeg at jeg helt sikkert kommer igen en dag. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar