Translate

onsdag den 9. juni 2021

Nikujaga - Japansk comfort food når det er bedst.

Der er flere der har efterlyst om jeg ikke vil begynde at ligge opskrifter på japansk mad ud igen. Det vil jeg selvfølgelig rigtig gerne når jeg huske at tage billede af det mad jeg laver og når vi er ude at spise nogen steder. For et par uger siden lavede jeg Nikujaga som er en japansk stew med oksekød og kartofler. På japansk hedder kød niku og kartofler hedder jagaimo, så navnet på retten er sammensat af de 2 hovedeingredienser. Desuden består retten af løg og konyaku eller shirataki som stort set er det samme. Alle ingredienserne serveres i en sød/saltet sauce bestående af dashi, sukker, soya, sake og mirin. En simpel og enkel ret, men med masser af smag.
Jeg vil anbefale at man bruger nogen kartofler der ikke koger ud, men er faste i det. Og så vil jeg anbefale man bruger konbu-dashi frem for katsuobushi-dashi. Konbu er en tyk tang der hedder kelp, det giver en mere mild smag og jeg synes bare den giver en bedre sauce når det er til en ret med oksekød. Katsuobushi er flager af tørret og høvlet bonito fisk som giver en meget kraftig fiske-agtig smag som jeg ikke synes passer til denne ret. Men man må prøve sig frem med hvad man synes smager bedst. Jeg ved fra mange hjemme i Danmark at man kan købe shirataki nudler i Matas, men om det er alle butikker der har det eller noget man skal forud bestille ved jeg ikke. 
Jeg laver ofte Nikujaga, især om vinteren. Det er ikke en tung vinter ret, men det er bare lækkert på en råkold og mørk efterårsaften og så dufter det bare så godt når man laver det. 


Nikujaga. 

250 g oksekød i tynde skiver
4 store kartofler
1 løg
1 pose shirataki nudler
 
Sauce:
250 ml konbu-dashi
3 spsk sukker
2 spsk madlavnings sake
3 spsk soyasauce
1 spsk mirin ( sød madlavnings sake ) 

Skræl kartoflerne og del dem i halve eller ¼ hvis de er meget store. Det vigtigeste er de er nogenlunde lige store så de er færdig samtidig og ikke koger ud. 
Skræl løg, halver det og skær det i både. 
Skyl shirataki nudlerne god, de må gerne ligge i blød i vand i nogen minutter. 
Varm lidt olie i en gryde og lynsteg oksekødet, tilsæt kartofler, løg og shirataki og svits yderlig et par minutter. Tilsæt konbu-dashi og bring det op på kogepunktet, skum overfladen hvis det er nødvendigt. Skrug ned for varmen og tilsæt sukker, sake, soya og mirin. Lad det simre indtil kartoflerne er kogte, men stadig faste. 
For at få ekstra grøntsager i retten kan man tilsætte gulerødder sammen med kartoflerne eller grønne bønne de sidste par minutter inden retten er færdig. 
Server som det er eller med en salat ved siden af. Mange japanere ville spise ris også, men det synes jeg ikke er nødvendigt når der er kartofler i retten. 

Konbu.

Konbu-dashi er super nemt at lave. I Japan køber man pakker med store plader af tørret konbu eller kelp som det rent faktisk er. Så brækker man et stykke af, lægger det i en skål og hælder kogende vand over. Nu mere det får lov at trække nu mere smag, men mindst 1 time skal det have lov at trække for at opnå en god smag. 
Mange vil efterfølgende skære den opblødet kelp i fine skiver og komme det oven på ris eller i onigiri frem for bare at smide det ud. 
Onigiri er boller af ris med fyld. 

Velbekomme.        

Ingen kommentarer:

Send en kommentar