Translate

onsdag den 11. december 2019

Sukkerfrit kokos brød.

Det er stadig meget nyt for mig det her med at skulle bage uden hvedemel og sukker så det bliver diabetiker-venligt. Men nu mere jeg leder efter opskrifter nu mere finder jeg heldigvis der kan bruges og som jeg selv kan bygge vidre på. Jeg har været i køkkenet i dag for at afprøve dette kokos brød og det er faktisk blevet rigtig godt hvis jeg selv skal sige det. Det er en af de opskrifter hvor man kan lave og bage det som det er og hvor det så mere minder om et brød eller hvis man vil have det mere kage agtigt tænker jeg, at man kan tilsætte lidt hakket chokolade, skal og saft af citron eller appelsin og hvis man kan tåle en smule tørrede frugter tænker jeg, at lidt rosiner i rom essens eller abrikoser sammen med appelsin skal og saft kunne være rigtig godt.
Men der er meget sukker i tørrede frugt og det er ikke alle diabetiker der kan tåle det. Jeg er heldigvis så heldig at i små mængder kan jeg godt tåle at spise det engang imellem. Det er hvert fald noget jeg vil prøvet at arbejde vidre med i denne opskrift for jeg tror det kunne blive et godt resultat. 
Det er første gang jeg har prøvet at bage med kokosfibermel, det ligner hvedemel men man er ikke i tvivl om på duften at det er kokos og det fungere faktisk rigtig godt, så jeg kan sige med sikkerhed det er ikke sidste gang det her brød er blevet lavet.


Sukkerfrit kokos brød.

7 æg
65 g kokosfibermel ( jeg brugte 35 g kokosfibermel og 30 g fint revet kokosmel som jeg ristede let )
120 g blødt smør
1/4 tsk salt
1/4 tsk bagepulver

Tænd for ovnen på 180 grader så den er varm når dejen er færdig. 
Pisk æg rigtig godt, cirka 1 minut. Tilsæt smør og piske igen. Bland kokos, salt og bagepulver og rør det i æggemassen. Rør indtil melet har opsuget æggemassen og det er faldet lidt sammen ( det er lige den bedste måde jeg kan forklare det på 😁)
Hæld dejen i en sandkage form og bag den i 45-50 minutter. 



Jeg havde lagt bagepapir i min form, det skulle vise sig at være noget af en fejltagelse for jeg havde nær aldrig fået det af da det var færdig bagt. Der lå smør i bunden af formen og papiret var vådt af smør og i siderne sad noget af papiret også fast i dejen, så næste gang bliver det helt klart unden bagepapir for jeg tror det sagtens kan komme ud af formen alligevel. Men af kom det, i en masse små stykker og desværre ser enderne ikke så pæne ud da de gik ret meget i stykker. Men det smager stadig god også selv om jeg muligvis ikke har fået alt bagepapiret af. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar