Translate

tirsdag den 17. december 2019

Sukkerfri småkager med chokolade og salt.

Julen nærmer sig med hastige skridt. Jeg har haft mange samtaler med mig selv om hvad jeg skal stille op med julen, for det bliver min første jul med diabetes. Skal jeg bare spise alt julemaden som jeg plejer eller skal jeg holde på min strenge linje. Det er jo kun jul 1 gang om året og er det det man spiser 1 gang om året det man bliver syg af, næppe. Men er man først faldet i en gang med den undskyldning at det jo kun er 1 gang om året, hvad bliver den næste undskyldning så. Det handler om at finde en gylden middelvej, men den er ikke altid lige nem at finde. Især hvis ens omgivelser ikke har forståelse eller respekt for ens livsstil for det er jo ikke dem der leve med en kronisk sygdom. Så 1 gang om året er den ene gang der skal til for at man evt. falder i og alt det arbejde man har lagt i kost og motion ryger ud af vinduet og man skal finde energi til at hanke op i sig selv igen og starte forfra.
Jeg har altid været glad for småkager og jeg kan stadig godt lide småkager. Jeg har bare skulle finde nye småkager til erstatning for dem med sukker. Og selv om jeg har fundet nye småkager, der faktisk smager rigtig godt kan jeg godt tænke, gud hvor kunne jeg godt spise en norsk klejne lige nu. Men jeg har holdt mig på måtten, ingen norske klejner, honninghjerter, brunkager eller æbleskiver.
Det er faktisk rigtig nemt at holde sig på måtten i hverdagen, men op til højtider og helligdage kan det godt være rigtig svært fordi det ofte er forbundet med bestemte madtraditioner.
Men jeg har da fået bagt lidt småkager, måske ikke traditionelle julesmåkager, men det kunne det jo blive, som jeg har gået og spist lidt af ind imellem. De er faktisk blevet rigtig godt og kombinationen af mandelmel, chokolade og salt funger altså rigtig godt. 


Sukkerfri småkager med chokolade og salt.

50 g blødt smør
1 æg
1 tsk vanille essens
2 spsk fintrevet kokosmel
250 g mandelmel
1 tsk bagepulver
100 g små chokolade knapper
groft salt til at drysse oven på.

Pisk æg, smør og vanille. Bland mandelmel, kokosmel og bagepulver og bland det i smør/æggemassen. Bland det hele godt og tilsæt til sidst chokoladen. 
Tril dejen til små kugler der trykkes flade og sættes på en bageplade. Drys med lidt groft salt. 
Småkagerne bages i en varm ovn ved 175 grader i 12-14 minutter. Sæt dem på en rist og lad dem køle helt af inden de ligges i en kagedåse. 

4 kommentarer:

  1. Det lyder super lækkert. Den opskrift må prøves :-) men er det fedtreduceret mandelmel eller alm (blendede mandler)?
    Og hvad med kokosmel et - er det alm eller kokosfibermel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Diana,
      Tak for din kommentar. Jeg har brugt almindelig mandelmel, ikke fedt reduceret. Af kokosmel har jeg brugt det der er fint revet, ikke kokosfibermel. Jeg tænkte at næste gang jeg laver dem vil jeg bruge noget kokos der er en smule grovere i det for bedre at kunne smage det.

      Slet
    2. Hej inger-marie. Tusinde tak for hurtigt svar. Jeg må i køkkenet og lave en portion :-)

      Slet
    3. Det var så lidt. God fornøjelse, jeg håber du synes de smager.

      Slet