Translate

mandag den 24. november 2014

Jordskælv i Nagano.

Lørdag aften lidt i 10 om aften blev Japan ramt af et ret kraftigt jordskælv. Epicenter var i Nagano ikke så langt fra et meget populært ski område der hedder Hakuba. Hakuba ligger vest fra Nagano by. 37 huse er styrtet totalt sammen og 57 personer er kommet til skade, hvor af 7 er ret alvorlige. Det er faktisk lidt af et mirakel at der ikke er nogen der omkom.
Første melding gik på at det var 6,8 i styrke målt efter Richterskalaen, men det er siden blevet nedgraderet til 6,2. Men uanset hvad er det stadig ret kraftigt.
Hvis nogen kan huske vinter OL fra 1998 hvor Nagano var værtsby så kan du måske også huske Hakuba hvor størstedelen af ski konkurrancerne blev afholdt. 
Jeg var alene hjemme da det skete da min mand stadig var på arbejde. Hernede føltes det bare som et lille jordskælv, men stadig nok til at mine Karen Blixen juleophæng bevægede sig ret så meget. Normal er det hurtig over, men jeg synes at denne her varede ret længe. Da jeg så at epicenteret var i Nagano var min første tanke om det havde noget med vulkanen Ontake at gøre som uventede gik i udbryd i starten af oktober, men det blev hurtigt bekræftet at der ingen sammenhæng var.
Jeg er ret glad for Nagano fordi der er så meget dejligt natur og hiking muligheder i det De Japanske Alper gå gennem Nagano, så jeg blev faktisk ret rørt over det. Især fordi det i Nagano allerede nu er meget koldt og sneen er på vej og fordi mange mennesker nu står uden tag over hovedet. Det er svært at bygget et nyt hus i vinterhalvåret når man bor i et område der får 3 til 4 meter sne hvis ikke mere. Men jeg håber virkelig de hurtigt kan blive genhuset indtil de evt. kan bygge et nyt hus.

 Jordskælvet var kraftigt nok til at få ting til at falde ned 
hylderne i supermarkederne.

 Sammenstyrtet huse. Et mirakel ingen omkom.

 Skaderne fotograferes og gøres op.

Sammenstyrtet hus.


Alle billederne stammer fra officelle nyhedskilder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar