Translate

onsdag den 26. november 2014

Tanker om at bo i Japan - dumme spørgsmål.


Jeg har gået og diskuteret med mig selv om hvor vidt jeg skulle skrive dette indlæg eller ej, for jeg ønsker ikke at fornærme nogen men samtidig vil jeg også gerne prøve at fortælle lidt mere om mine tanker og om hverdagen herude. Jeg skriver jo mest om steder jeg har besøgt her i Japan, men jeg vil egentlig også gerne have noget af det mere hverdags agtige med og hvordan det er at være sammen med japanerne. Men jeg har altså bestemt mig for at skrive og fortælle om denne oplevelse.

For et stykke tid siden skulle jeg spise frokost med nogle japanske damer som jeg kender og jeg fortalte at jeg snart rejset hjem på juleferie, så vi snakkede lidt om hvordan julen er i Danmark i forhold til Japan og hvad vi spiser af jule mad o.s.v o.s.v. Da vi er ved at være færdig snakker jeg lidt med en af damerne sån mere på 2 mand hold og hun spørger mig "Taler alle danskere dansk eller er det kun i det område hvor du bor?" For at være ærlig blev jeg ret forviret for jeg synes virkelig det var et underligt spørgsmål. Så jeg svarede bare ja selvføldig gør de det. Lige der kunne jeg godt mærke på mig selv jeg blev irreteret over at få så åndsvagt et spørgsmål og jeg gad bare ikke og ned på det niveaue hvor folk ikke tænker sig bare en lille smule om inden de spørger om noget.
En anden episode fra forleden hvor jeg var i spa og bagefter på vejen ud er der en japansk dame der spørger mig om jeg er amerikaner. Jeg siger nej jeg er dansker og hun svare med nå så kommer du fra Tyskland. Jeg smilede bare og sagde nej det er ikke det samme og så skyndte jeg mig at gå for jeg havde bare ikke lige overskud til at skulle få hende til at forstå at Danmark og Tyskland er 2 forskellige lande, 2 forskellige steder og 2 forskellige sprog.
Som udlænding i Japan er det typiske spørgsmål man ofte bliver mødt med. Den type spørgsmål får mig ofte til at spekulere over om det bare er fordi de vil i kontakt med en udlænding eller om japanerne virkelig er så meget tabt bag en vogn at de ikke har bare en lille smule intelligent.
Nu har jeg ingen oplevelser med den japanske folkeskole, men ud fra det jeg har hørt og set i TV er mit første indtryk at det er lidt oldnordisk. Det virker lidt som om undervisning mest går ud på at lære hvad der står i en bog udenaf. Man diskutere ikke for eller imod eller drager sammenligninger, men man holder sig udelukket til hvad der står i bogen.
Forleden i nyhederne så jeg et indslag hvor nogen skoler var begyndt at bruge en ny undervisnings metode. Eleverne sad i små grupper på 4 personer og så skulle de med hinanden snakke sammen om hinandens meninger til et samfundrelateret spørgsmål læren havde stillet. Det er åbenbart så nyt i japanske skoler at lærer fra andre skoler kom for at opservere undervisningen og skulle tage stilling til om det kunne bruges på deres egen skole. Jeg var mundlam og dybt chokeret over at simpelt gruppe arbejde og udveksling af meninger åbenbart kunne være så nyt i en japansk skole.
Jeg tror i bund og grund ikke japanerne er dumme eller uintelligente, de er bare ikke vandt til at skulle tænke selvstændigt. Jeg har derfor også lagt mærke til at mange japanere er virkelig godtroende og sætter ikke spørgsmålstegn ved ting de får at vide. Nogen bruger ligefremt det argument at "det har de sagt i fjernsynet" ergo kan der ikke sættes spørgsmålstegn ved den oplysning.Så snart den kommer er enhver samtale med mig slut for den er bare for langt ude synes jeg og jeg kan simpelthen ikke tage det alvorligt så.

Jeg er medlem af en gruppe for udenlandske kvinder i Japan og jeg fortalte om episoden med det danske sprog og samtidig spurgte jeg hviklen dumme spørgsmål de selv bliver stillet. Nogen af svarene var:
Er der regnbuer i Malysia
Er der lægere i Singapore
Hvilken valuta bruges i Alaska
Er der pingviner i Alaska
Hvor mange Hawaii skjorter har julemanden
Drikker tyskere øl til morgenmad
Spiser tyskere pølser til morgenmad
Er der biler i Canada eller bruger i mest hundeslæde
Hvor mange pistoler har du ( spørgsmål til amerikanerne )
Ved du hvordan man bruger et spækbræt
Har i kiosker hvor du kommer fra så som 7-11
Mange japanere ved åbentbart ikke at Washington State og Washington D.C er to meget forskellige steder.

Nogen gange er det bare rart at vide man ikke er alene om at synes japanerne virker ret tabt bag en vogn nogen gange.
Jeg har generalt ikke noget imod at svare på folks spørgsmål. Det er jo ikke alle der er så privilligeret at de kan rejse til andre lande. Jeg kunne bare godt ønske at spørgsmålene lå i den mere intelligente ende og at det var spørgsmål der gav mening.

Har du selv været udsat for denne type spørgsmål og hvad blev du spurgt om ??

Ingen kommentarer:

Send en kommentar