Translate

søndag den 16. november 2014

Panorama.


Jeg havde virkelig set frem til vores tur til Hakone fordi det er sån et dejligt sted at tage billeder. Jeg håbede virkelig vejret ville klare op, men det skete desvære ikke. Jeg fik taget mange billeder også en del til at sætte samme til panorama billeder. Desvære var det ikke dem alle sammen der kunne bruges af den simple grund at meget af motivet forsvandt i tågen. Men jeg fik dog lavet et par stykker der har andet motiv end lige tåge. For at være helt ærlig så lagde tågen faktisk lidt en dæmper på humøret for mange af de billeder jeg havde set frem til at skulle tage blev slet ikke til noget.

En af mine helt store hobbyer er at tage billeder og efter jeg har fået Photoshop er jeg også begyndt at lege en del med at lave panorama billeder. For at lave et panorama billeder skal man have 3 til 4 billeder der overlapper hinanden med omkring 10 procent af billede kanterne. Billederne skal overlappe hinanden så programmet kan aflæse hvor den skal sætte billederne sammen. Det er meget velegnet hvis man gerne vil tage billeder af store ting men har svært ved at få det hele på 1 billede. Så er det beder at dele det op og bagefter sætte det sammen. Det er også meget velegnet til landskabs billeder hvor man gerne vil vise et større område, som det jeg har vist foroven. Billedet for oven består af 3 billeder. Jeg ville gerne have haft et 4. billede på for lige ude til venstre i billedet ligger Ashi søen men den forsvandt simpelthen i tågen da de her billeder er taget i omkring 900-1000 meters højde. Jeg har før lavet en del panorama billeder som jeg har vist her på bloggen. Ud over at rette op på skæve billeder og fjerne sorte støvpletter er panorama billeder faktisk det jeg bruger Photoshop mest til. Jeg ved godt det kan meget mere, men så langt er jeg ikke kommet endnu. Jeg må ærligt indrømme jeg er ikke så vild med billeder der er overredigeret, jeg synes ligesom det ødelægger kunsten i at fotografere. Min mening er helt klart at man skal lære sit kamera og dets funktioner at kende så man kan tage billeder det ikke behøves at skulle redigeres i stor stil bagefter. Hvad er ideen med at have et spejlrefleks kamera hvis man ikke ved hvordan det skal bruges, så kan man jo lige så god nøjes med et billigt lomme kamera eller et mobil kamera. Men det er bare min mening. Jeg ville hvert fald ikke bruge 5000 - 6000 kr på et kamera og så være for nærig til at købe en bog om hvordan det fungere og så mister man interessen for fotografering fordi man ikke engang kan finde ud af at indstille det korrekt alt efter hvad for nogle billeder man gerne vil tage.

Er din hobby også fotografering ?? Hvad skyder du med ?? Hvad for nogle billeder kan du bedst lide at tage??

Ingen kommentarer:

Send en kommentar