Translate

tirsdag den 30. september 2014

Oden - japansk vinter spise.


Mens vi var over hos min svigermor lavede hun mad til os hver aften. Hun lavede selvføldig traditionel japansk mad så jeg fik kigget en del over skulderen på hende så jeg kunne se hvordan hun laver forskellige ting som jeg ikke selv ved hvordan man gør, men også hvordan man bruger ingredienser jeg ikke havde set før jeg kom til Japan. Desuden blev jeg også introduceret til flere nye ting som jeg efterfølgende har købt da vi kom hjem.
En af de retter hun lavede til os en aften var oden, som er en meget populær japansk ret især om vinteren. Om vinteren holder japanerne meget af at lave mad i en ler potte som sættes over et lille gas blus ved bordet og så sidder man ved bordet unde et tæppe og tilbereder maden og spiser det som det bliver færdigt til, det er virkelig ret så hyggeligt.
Oden er en af de retter der oftes laves og den består af flere forskellige ting. Selvføldig kommer det også an på hvilken egn man kommer fra.
Men som regel består det af følgende :
- Kogte æg
- Skiver af daikon ( kinaradis )
- Konnyaku ( det minder om gele, men det stammer fra en blomst )
http://en.wikipedia.org/wiki/Konjac ( du kan læse mere præcis hvad det er her )

- Kartofler og gulerødder
-Tofu, man bruger enten stegt tofu eller ganmodoki som er stegt tofu med grøntsager.
-Surimi, der findes en del forskellige men fælles for dem alle er at de er lavet af fiskefars der er stegt.

Alle disse ingredienser skal så simre i en fond der er lavet af dashi som bedst kan forklares som en extrem meget saltet soya der blandes op med vand. Når det hele så har stået og simret og er varmet godt igennem er det klart til at blive spist.
Oden serveres normalt ikke med ris fordi der er så mange forskellige ting i forvejen.

Hvis man er i Japan fra om efteråret og indtil det tidlige forår kan jeg varmt anbefale at man prøver at spise oden. Man kan allerede nu godt købe pakker med oden mix i supermarkedet og man kan købe små pakker hvor man selv mixer det man vil have. Det er ikke særlig dyrt og man bliver godt mæt. Færdig oden kan også købes i kiosker hvor man får det i en kop klar til at spise. Mange kiosker har et område med et stort vandbad, det er oden.
Selvføldig er der også restauranter hvor man i vinter perioden kan få serveret oden.

Det er helt klart en af mine nye vinter ynglings retter og jeg kommer til at lave den en hel del gange her i løbet af efteråret og vinteren.
Hvad er din vinter ynglings ret ??

Ingen kommentarer:

Send en kommentar